لامپ پروژکتور کم مصرف
می 28, 2020
قیمت لامپ ویدئو پروژکتور
قیمت لامپ ویدئو پروژکتور
ژوئن 2, 2020
لامپ پروژکتور کم مصرف
می 28, 2020
قیمت لامپ ویدئو پروژکتور
قیمت لامپ ویدئو پروژکتور
ژوئن 2, 2020

عیب یابی ویدئو پروژکتور

عیب یابی ویدئو پروژکتور استوک فرایندی است که صرفا به افراد متخصص در این زمینه احتیاج ندارد و با یادگیری کامل و شناخت دقیق بخش های مختلف دستگاه و نحوه کارکرد هر یک، صاحب ویدئو پروژکتور می تواند به راحتی به تعمیر دستگاه خویش بپردازد.

هر چند ذکر این نکته نیز لازم است که افراد بایستی با آگاهی و علم کامل اقدام به عیب یابی ویدئو پروژکتور استوک خود و یا تعمیر آن کنند زیرا در صورت برداشتن قدمی اشتباه در امر تعمیر می توان مشکل به وجود آمده را تشدید و غیر قابل حل کند. در ادامه به عیوب متداولی که دستگاه های پروژکتور معمولا با آن ها مواجه می شوند اشاره کرده ایم.

عیب یابی ویدئو پروژکتور

مشکلات و عیوبی که در ادامه ذکر شده اند، لزوما در تمامی دستگاه ها یکسان نیستند. ما متداول ترین و مهم ترین آن ها را توضیح داده ایم:

تعمیر ویدئو پروژکتور استوک

عیب یابی پروژکتور

مشکلات رایج در تصویر خروجی

ممکن است با این مشکل مواجه شوید که تصویر خروجی رنگ های بهم ریخته ای را به نمایش در آورد و یا رنگ کلی تصویر به سمت رنگی خاص متمایل باشد. در این صورت نیاز است که اقدامات زیر را انجام دهید:

  • کابل رابط ویدئو پروژکتور و کامپیوتر را بررسی کنید. ابتدا سوکت های هر دو دستگاه و پین های داخلی شان چک شوند سپس کابل را در دستگاه های دیگری امتحان کنید. اگر با همان مشکل مواجه شدید، کابل را تعویض بفرمایید.
  • ممکن است ایراد از پورت خروجی تصویر باشد. در صورتی که از مانیتور و یا پرده نمایش برای نمایش تصویر استفاده می کنید، تغییری ایجاد کنید و به عنوان مثال از مانیتوری استفاده کنید که از سالم بودن آن اطمینان دارید. حال تصویر را بررسی کنید اگر مشکل حل نشد، ایراد از کارت گرافیک است و بایستی تعویض شود.
  • پورت ورودی دستگاه را نیز بررسی کنید. ممکن است ایراد از سیستمی باشد که اطلاعات را به پروژکتور منتقل می کند. اگر از صحت سیستم ورودی نیز اطمینان دارید و تصویر همچنان مشکل دارد، در صورت وجود پورت دیگری آن را نیز بررسی کنید. در غیر این صورت به مراکز تعمیر تخصصی دستگاهتان مراجعه بفرمایید.
نمایش تصویر ویدئو پروژکتور

تصویر خروجی ویدئو پروژکتور

عدم نمایش تصویر

طی مراحل عیب یابی ویدئو پروژکتور ممکن است با این مشکل نیز مواجه شوید، که تصویر به نمایش در نمی آید و یا با آلارم no signal بر روی صفحه نمایش مواجه شوید، در این مواقع نیز راهکار های گفته شده را انجام دهید:

  1. POWER: دکمه پاور دستگاه ار چک کنید، اگر خاموش است یعنی برق به دستگاه نمی رسد و کابل مربوط به برق آن باید مورد بررسی قرار گیرد.
  2. برخی پروژکتور ها بر روی لنزشان پوششی دارند، توجه کنید که این پوشش برداشته شده باشد.
  3. کابل های اتصالی به دستگاه را از جهت مکان صحیح قرار گیریشان بررسی کنید.
  4. حال اطمینان حاصل کنید که منبع تصویر در پروژکتور به درستی مشخص شده باشد. گزینه source را انتخاب کنید و منبع را به عنوان مثال اگر HDMI است، همان را انتخاب کنید.
  5. حال به MENU دستگاه رفته و بررسی کنید که Video input signal بر روی RGB و یا YCbCr/YPbPR تنظیم شده باشد.
  6. اگر سیستمی که جهت انتقال دیتا به پروژکتور مورد استفاده قرار می دهید، لپ تاپ است از دکمه های FUNCTION و MONITOR استفاده کرده و حالت نمایش تصویر را به صورت دلخواه در آورید.

در صورتی که تمامی این موارد را بررسی کردید و مشکل حل نشد، کابل های دستگاه را تعویض کنید.

عدم نمایش تصویر پروژکتور

عدم نمایش تصویر

ایراد رنگی در تصویر

ممکن است بر روی تصویرتان را هاله ای از رنگ صورتی گرفته باشد. معمولا این مشکل به این دلیل ایجاد می شود که نمایش تصویر در تنظیمات دستگاه بر روی RGB تنظیم نشده باشد. برای حل این مشکل به MENU دستگاه رفته، در قسمت ADVANCED بر روی COLOR ADJUSTMENT کلیک کرده و RGB را انتخاب کنید.

نمایش ناقص تصویر

در مواقعی که تصویر خروجی دارید اما با نمایش ناقص آن و یا با ارور NOT SUPPORTED مواجه می شوید، بایستی رزولوشن دستگاه را بررسی کنید. احتمالا رزولوشن سیستمی که به پروژکتور متصل کرده اید بیشتر از میزانی است که پروژکتور پشتیبانی کند. شما می توانید در تنظیمات سیستمی که به پروژکتور متصلش کرده اید، تغییراتی ایجاد کنید.

نمایش تصویر با حالت ذوزنقه ای

این مشکل زمانی ایجاد می شود که زاویه پروژکتور نسبت به پرده نمایش کاملا عمودی نباشد که مربوط به همان قوانین مربو به نصب پرده نمایش و پروژکتور است که در مقاله دیگری به طور کامل توضیح داده ایم.

به این حالت ایجاد شده KEYSTONE می گویند، و در همچین مواقعی که حال به اشتباه و یا به دلیل ناچاری پروژکتور را به صورت غیر عمودی نصب کرده ایم، می توانیم در قسمت منو تنظیمات، به اصلاح keystone بپردازیم و به صورت دستی تصویر را به حالت مستطیلی و صحیح آن بازگردانیم.

تصویر سیاه و سفید

زمانی ممکن است با این مشکل مواجه شوید، که سیستم اتصالی به ویدئو پروژکتورتان DVD پلیر باشد. بررسی کنید که اتصالتان به صورت s-video به s-video و یا composite به composite باشد.

تصویر سیاه و سفید

نمایش تصویر سیاه و سفید

تصویر کدر یا تار

اگر تصویر خروجی کدر و یا تار است ممکن است دلایل زیر مسبب باشند:

  • تنظیم نبودن پیچ تنظیم وضوح
  • کثیف بودن لنز پروژکتور
  • کیفیت پایین پرده نمایش
  • بررسی تونل اپتیک دستگاه ویدئو پروژکتور از جهت کثیف شدن

پرش تصویر

معمولا موقعی با این مشکل مواجه می شوید، که زمان کوتاهی از روشن کردن دستگاه گذشته باشد و یا بلافاصله پس از روشن کردن آن تصویر شروع به پرش کرده و دستگاه پس از مدت زمانی خاموش می شود.

ممکن است ایراد از چرخه رنگ و یا برد پاور دستگاه باشد. عامل اصلی این مشکل نوسانات موجود در برق و یا شدت زیاد گرد و غبار موجود در محیط است.

مشکلات مربوط به لامپ ویدئو پروژکتور

اگر تصویر خروجی شما کیفیت سابق را ندارد و یا کدر نمایش داده می شود، ممکن است ایراد از لامپ ویدئو پروژکتور استوک باشد، با انجام راهکار زیر از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید:

به جهت خارج کردن لامپ از دستگاه، ابتدا کابل برق را خارج ساخته و چنانچه به تازگی دستگاه را خاموش کرده اید، زمانی را صبر کنید تا لامپ کاملا خنک شود. سپس لامپ را خازج ساخته و ابتدا آن را از لحاظ ظاهری مورد بررسی قرار دهید که شیشه رویی کدر نشده باشد.

تمامی بخش های لامپ اعم از هوزینگ، رفلکتور و … را بررسی کنید تا در صحت و سلامت کامل باشند و کدری و آسیب ندیده باشند.

 لامپ ویدئو پروژکتور

مشکلات لامپ ویدئو پروژکتور

خاموشی خود به خودی لامپ پروژکتور

اگر با این مشکل مواجه شدید و لامپ ویدئو پروژکتور به صورت خود به خودی خاموش و یا آلارم اخطار روشن می شود، راهکار های زیر را پیگیری کنید:

  • دقایقی در حدود نیم ساعت دستگاه پروژکتور را به حال خود بگذارید تا کاملا خنک شود.
  • دریچه هایی بر روی بدنه دستگاه موجود هستند که اطمینان حاصل کنید باز باشند.
  • به جهت تمیزی فیلتر های هوای دستگاه اقدام بفرمایید.
  • پس از انجام مرحله پیشین می توانید دستگاه را روشن کنید.
  • اگر باز هم مانند قبل مشکل دمای بالای ویدئو پروژکتور خود را دارید، احتمالا مشکل از خود لامپ و یا سیم پیچی های مربوط به آن است که در این صورت بایستی تعمیر دستگاه ویدئو پروژکتور استوک خود را به متخصصان مربوطه بسپارید.

چراغ اخطار چشمک زن

بر روی ویدئو پروژکتور چراغی تعبیه شده که در صورت بروز مشکل به صورت چشمک زن و به رنگ قرمز آلارم می دهد. معمولا این اخطار مربوط به لامپ ویدئو پروزکتور است.

مانند قبل صبر کنید تا دستگاه کاملا خنک شود و فن های تهویه خاموش شوند، سپس لامپ را بررسی کنید که دچار شکستگی و یا خرابی دیگری نشده باشد.

عدم شناسایی ورودی دستگاه

برخی با این مشکل مواجه می شوند، که هر سیستم عاملی را به ویدئو پروژکتور خود وصل می کنند ارتباط برقرار نمی شود. این مشکل می تواند ناشی از مسائل نرم افزاری و یا سخت افزاری باشد.

برای حل این مشکل ابتدا، ورودی های مختلفی را امتحان کنید و اطمینان داشته باشید که حالت نمایش تصویر پروژکتور ایرادی نداشته باشد. در همچین مواقعی با مشورت متخصصان در این زمینه برای تعویض برد رابط پروژکتور اقدام بفرمایید.

شناسایی ورودی دستگاه

ورودی دستگاه

سخن آخر

در این مطلب تلاش شد تا حد امکان راهکار های عیب یابی ویدئو پروژکتور استوک و روش حل کردن آن را شرح دهیم تا خود بتوانید به تعمیر ویدئو پروژکتور خود بپردازید.

شما همچنین می توانید جهت تعمیر ویدئو پروژکتور استوک خود به فروشگاهی که آن را تهیه کرده اید مراجعه بفرمایید و از خدمات پس از فروش آن ها نیز بهره مند شوید و در صورت نیاز به قطعات مربوط به دستگاه، انواع با کیفیت و با قیمت مناسب را تهیه کنید.

چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 8 =

× کمک می خواهید؟