چگونگی اتصال سرفیس به ویدئو پروژکتور
چگونگی اتصال سرفیس به ویدئو پروژکتور
ژوئن 22, 2022
اثر ذوزنقه ای در ویدئو پروژکتور
اثر ذوزنقه ای در ویدئو پروژکتور
ژوئن 28, 2022
چگونگی اتصال سرفیس به ویدئو پروژکتور
چگونگی اتصال سرفیس به ویدئو پروژکتور
ژوئن 22, 2022
اثر ذوزنقه ای در ویدئو پروژکتور
اثر ذوزنقه ای در ویدئو پروژکتور
ژوئن 28, 2022

نرخ فریم ویدئو پروژکتور

اهمیت فریم ریت (Frame Rate) در ویدئو پروژکتور

در نمایش با کیفیت تصاویر ویدئو پروژکتور عوامل بسیاری نقش دارند. ایجاد رنگ، کنتراست، روشنایی، یکنواختی و … هر کدام از اینها تاثیری در نمایش کیفیت تصویر دارند. اما با کنار گذاشتن این موارد باید بپرسیم تصویر چگونه به وجود می آید؟ همه ما گمان می کنیم تصویری که یک اسب به سرعت در آن می دود، یک تصویر واحد است که به صورت متحرک نمایش داده می شود. فریم ریت در ویدئو پروژکتور ها ما را متوجه مکانیزم نمایش تصویر می کنند.

لازم به ذکر است که فریم ریت توسط کارت گرافیک مشخص می شود. ویدئو پروژکتور نیز فاقد کارت گرافیک است اما این قابلیت را دارد که نرخ فریم ویدیویی که دریافت می کند را تغییر دهد.

اهمیت فریم ریت (Frame Rate) در ویدئو پروژکتور

نقش فریم ریت در ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور چگونه نرخ فریم را تغییر می دهد؟

پروژکتور ها با تغییر رئوستات و نوسان ولتاژ برق، فریم ریت یا سرعت حرکت تصاویر در ثانیه را تغییر می دهند. به اینگونه که برای مشاهده مسابقات ورزشی یا هر برنامه دیگر، حرکت تصویر را به صورت روان دریافت نمی کنید. در راستای ارتقای کیفیت تصویر و افزایش نرخ فریم سیستم یا تلویزیون خود را به پروژکتور متصل کرده سپس با انجام تنظیمات لازم، نرخ فریم را بالا ببرید سپس تصاویر را روان تر دریافت کنید.

Frame Rate چیست؟

اگر روی تعداد زیادی کاغذ طرح هایی که به ترتیب تکمیل کننده یکدیگر هستند بکشید و کاغذها را به سرعت به صورت متوالی ورق بزنید، متوجه می شوید همانطور که انتظار داشتید، تصویر، متحرک می شود.

حال این موضوع را در رابطه با تصاویر پرتاب شده توسط ویدئو پروژکتور اجرا کنیم، متوجه می شویم که آن ثابت است. تعداد زیادی اسب ثابت در حالات مختلف به صورت متوالی و با سرعت بالا جایگزین یکدیگر می شوند. در نتیجه اسب کاملا محسوس متحرک می شود. به عبارتی می توان گفت فریم ریت با ایجاد خطای دید، تصاویری نمایش می دهد که کاملا واقعی به نظر می رسند.

واحد سرعت فریم ریت در ویدئو پروژکتور

هر چقدر سرعت فریم در ثانیه بیشتر باشد به این معنا است که تعداد تصاویر جداگانه بیشتری در ثانیه پخش می شود. برای مثال اگر نرخ فریم ویدئو 60 فریم در ثانیه باشد، یعنی تصویری که مشاهده می کنید حاصل ادغام 60 تصویر است که در یک ثانیه نمایش داده می شوند.

برای تعریف کلی آن باید بگوییم تعداد تصاویری که در یک ثانیه نمایش داده می شوند، فریم ریت است. همانطور که اشاره کردیم سرعت و تعداد تصاویر رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. هر چه این دو پارامتر بالاتر باشند، تصویر، روان تر و واقع گرایانه تر نمایش داده می شود.

این پارامتر با عنوان FPS (Frames per second) نیز شناخته می شود.

واحد سرعت فریم ریت در ویدئو پروژکتور

نرخ فریم در ثانیه

Frame Rate های مختلف

متداول ترین نرخ ها بازه ای دارند. به این منظور که حداقل و حداکثری برای آن در نظر گرفته شده است. در واقع تصاویری با فریم کمتر یا بیشتر از مواردی که ذکر می کنیم وجود دارند. حداقل آنها 30 فریم و حداکثر 240 فریم می باشد. کمتر یا بیشتر از این موارد نیز وجود دارند اما کاربرد آن ها ضعیف یا بسیار پیشرفته می باشد. نرخ های فریم در سطوح متداول و استاندارد را در ادامه معرفی می کنیم.

FPS-30 فریم ریت در ویدئو پروژکتور

برای بازی و گیم های حرفه ای نرخ فریم باید حداکثر باشد. حداقل آن که بیشتر برای بازی های قدیمی بوده است 30 فریم می باشد. مسابقات ورزشی، صحنه های اکشن و … می بایست با این فریم روی پرده نمایش، به تصویر کشیده شوند. اگر بخواهید یک ویدئو که دارای فریم ریت 30 است را اسلوموشن کنید یا تا حدی روند حرکات را در تصویر کاهش دهید تنها تا نرخ 24 می توانید این کار را انجام دهید. به این منظور که ویدئو پروژکتور نهایتا تصویری در فریم 24 نمایش می دهد و این موضوع به دستگاه ارتباطی ندارد چرا که خاصیت فریم 30 به این گونه است.

60، فریم ریت در ویدئو پروژکتور

fps-60 در تلویزیون های عادی مشاهده می شود. اما در کل یک فریم ریت به خصوص می باشد. به گونه ای که تنها کنسول ها و سیستم های به خصوصی آن را پشتیبانی می کنند. اینکه پروژکتور شما از fps-60 پشتیبانی می کند یا خیر، بستگی به مدل، استانداردها و تکنولوژی های به کار رفته در آن دارد. اما در کل این 60 فریم مقداری خاص است.

120 فریم در ثانیه

این فریم انعطاف بیشتری در تکنولوژی های بستر دارد. fps-120 را در سیستم هایی پیشرفته با سطح بالا می توان یافت. این سیستم ها باید قابلیت تازه سازی 144 هرتز داشته باشند. در نتیجه باید ویدیویی را که دارای 120 فریم است را در یک سیستم با سطح پیشرفته داشته باشید، سپس آن را به پروژکتور متصل کرده و بدون تغییر فریم آن را مشاهده کنید.

نرخ فریم 240

نرخ فریم 240 را در سیستم هایی با تازه سازی 240 هرتز، 144 هرتز و 120 هرتز مشاهده کنید. بسیاری از افراد تمایل یا توان استفاده از این فریم ها را ندارند. چرا که هزینه آن خیلی بالا خواهد رفت. مگر آنکه نمایش تصاویری با فریم بالا برای آنها اهمیت داشته باشد.

نرخ فریم 240

تصویر با فریم ریت 240

نتیجه گیری

برای نمایش تصویر با فریم بالا از ویدئو پروژکتور باید ویدیویی که در سیستم شما می باشد، دارای سرعت فریم بالا باشد. در غیر این صورت با انجام تنظیماتی به خصوص در پروژکتور می توانید نرخ فریم پروژکتور را افزایش دهید.

سوالات متداول

1افکت موشن بلور در کدام فریم است؟
تا فریم 16 که حداقل فریم ها می باشند.
2بالا ترین نرخ فریم چقدر است و چه کاربردی دارد؟
1000، که در فیلم برداری و جلوه های ویژه با کار می رود.
3آیا فریم ریت بر حجم ویدئو می افزاید؟
بله هر گه نرخ فریم یک تصویر بالاتر باشد حجم فایل نیز بیشتر خواهد بود.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 7 =

× کمک می خواهید؟