لامپ ویدئو پروژکتور
تفاوت لامپ پروژکتور اصل با سازگار
می 21, 2020
لامپ پروژکتور کم مصرف
می 28, 2020
لامپ ویدئو پروژکتور
تفاوت لامپ پروژکتور اصل با سازگار
می 21, 2020
لامپ پروژکتور کم مصرف
می 28, 2020

تقریبا در تمام جهان، ویدئو پروژکتور ها توانسته اند جای خود را در بسیاری از خانه ها و اماکن گوناگون باز کنند و حتی در مواردی نیز با پیشرفت روز افزون و بهبود امکانات آن ها جایگزین محصولاتی مانند تلویزیون ها شده اند.

از جمله کاربرد های ویدئو پروژکتور ها در منازل و به عنوان سینمای خانگی است که انواع 4K و full HD توانسته اند جای پای خود را محکم و خود را به انتخاب اول افراد خوش سلیقه و پر توقع تبدیل کنند. در این مقاله نیز قصد بر آن است تا در رابطه با قیمت ویدئو پروژکتور 4K و انواع آن ها که در بازار موجود هستند توضیحاتی را ارائه دهیم. دقت داشته باشید که قیمت ویدئو پروژکتور استوک این مدل ارزان تر می باشد.

ویدئو پروژکتور 4k

ابتدایی ترین سوالی که برایتان ممکن است ایجاد شود، معنای 4K است. 4K به رزولوشن هایی با حدود 4000 پیکسل افقی و 8 تا 10 میلیون پیکسل مورد استفاده برای ساخت تصویر اشاره می کند؛ پس ویدئو پروژکتور های 4k، تصویری با رزولوشن 4K به نمایش در می آورند.  از مهم ترین کاربرد های این نوع پروژکتور ها به عنوان سینمای خانگی و یا در کل مصارف خانگی است.

اولین تفاوت این نوع ویدئو پروژکتور ها با انواع FULL HD در تعداد رزولوشن هایشان است. ویدئو پروژکتور فوق اچ دی رزولوشنی در حدود 2.1 میلیون پیکسل یعنی حدودا 4 برابر کمتر از نوع 4K دارند.

ویدئو پروژکتور 4k

ویدئو پروژکتور

مقایسه ویدئو پروژکتور 4K با Full HD

ویدئو پروژکتور های 4K از لحاظ فنی و تصویری کاملا موفق تر و بهتر از انواع FULL HD عمل می کنند و تصویری که ارائه می دهند واضح تر، شفاف تر و نشان دهنده جزئیات بیشتری است.

انواع مختلفی از پروژکتور های 4K موجود هستند که انواع معروف تر آن ها 4K DCL و 4K UHD هستند. در زیر مقایسه ای از این دو نوع با فول اچ دی آورده ایم:

  • رزولوشن 4K DCL: تعداد پیکسل= 2160*4090، نسبت تصویر= 1.90
  • رزولوشن 4K UHD: تعداد پیکسل= 2160*3840، نسبت تصویر= 1.78
  • رزولوشن FULL HD: تعداد پیکسل= 1080*1920، نسبت تصویر= 1.78

در این جا دو نوع اصلی دیتا پروژکتور های 4k را معرفی کردیم، که با توجه به اطلاعات داده شده متوجه می شوید که تمامی پروژکتور های فورکی رزولوشن یکسانی ندارند. انواع مختلفی از برند ها به تولید و عرضه این نوع پروژکتور ها با قابلیت ها و قیمت های متنوع پرداخته اند، که در ادامه به توضیح هر یک پرداخته ایم.

ویدئو پروژکتور 4K DCL

در بحث رزولوشن ها، رزولوشن عمودی و افقی مطرح است که بخش عمودی آن با انواع UHD یکسان اما افقی متفاوت و البته بیشتر است، به عبارتی تصویری که ارائه می دهند دارای عرض بیشتری است. همانطور که گفتیم، برند های مختلفی در حال تولید و عرضه این پروژکتور ها هستند که تا حدود یک سال پیش، سونی ارزان ترین ویدئو پروژکتور 4K DCL را ارائه می داد. قیمت ویدئو پروژکتور 4K سونی از 5 هزار دلار شروع می شد.

این نوع پروژکتور را یا به صورت خانگی تولید می کنند و یا به صورتی که مناسب استفاده در سینما ها و یا کنفرانس ها هستند. دو برندی که در تولید ویدئو پروژکتور 4K مطرح هستند سونی و JVC را می توان نام برد.

ویدئو پروژکتور 4K DCL

ویدئو پروژکتور DCL

ویدئو پروژکتور 4K UHD

تفاوتی که مابین این دو نوع پروژکتور وجود دارد، چیپ های تصویری است که در DCL واقعا 4K هستند و در UHD این طور نیست. منتها مسئله ای که وجود دارد این است که علت گرانی این دستگاه ها همین چیپ ها هستند.

پس برخی شرکت ها برای حل این مشکل به استفاده از فناوری پیچیده ای تحت عنوان pixel shifting روی آوردند. این شرکت ها در پروژکتور های 4k UHD به جای استفاده از چیپ های تصویری واقعا 4K، از ترکیب فناوری مذکور با چیپ های تصویری که رزولوشن کمتری دارند و واقعا 4K نیستند استفاده کردند.

پس از شرکت JVC که مخترع این فناوری و آغاز کننده استفاده از آن در دستگاه های ویدئو پروژکتور بود، شرکت های بسیاری به این کار روی آورند که یکی از آن ها اپسون است. این شرکت مدل های متعددی از پروژکتور های 4K را تا کنون عرضه کرده است که از فناوری پیکسل شیفتینگ نیز در تولید آن ها بهره می برد.

اپسون به سری های 4K خود پسوند e که برگرفته از enhanced است، افروده است. 4Ke نشان دهنده پروژکتور های اپسون با فناوری های قدیمی تر pixel shifting است، پروژکتور های 4k pro نشان دهنده ویدئو پروژکتور های اپسون با فناوری های جدید تر pixel shifting هستند. به این معنا که توانسته اند وضوح تصویر را به اندازه چیپ تصویر واقعا 4k برسانند.

ویدئو پروژکتور 4K UHD

ویدئو پروژکتور UHD

کیفیت تصویر در ویدئو پروژکتور 4K

از مهم ترین مزایای ویدئو پروژکتور های 4k نسبت به انواع FULL HD، رزولوشن تصویر بالای آن ها است. منتها در این بین برای افرادی سوال پیش می آید که بدین ترتیب کیفیت تصویر نیز در این ویدئو پروژکتور ها بالاتر است؟

لزوما این طور نیست. این که ویدئو پروژکتوری تصویری با کیفیت بالا ارائه دهد به مواردی بیشتر از تنها رزولوشن تصویر بستگی دارد. فاکتور هایی مانند چگونگی پردازش ویدئو، ثبات رنگ، نسبت کنتراست،  اندازه تصویر و … در کیفیت تصویر تاثیر گذار هستند.

در میان این فاکتور ها، کنتراست نقش بسیار مهمی حتی مهم تر از تعداد پیکسل ها و رزولوشن تصویر برای ارائه تصویری با کیفیت ایفا می کنند.

قیمت ویدئو پروژکتور 4k

قیمت ویدئو پروژکتور 4k متناسب با هر برندی، متفاوت است. همانطور که گفتیم ویدئو پروژکتور های 4k DCL سونی که با چیپ های تصویری واقعا فورکی عمل می کنند قیمتشان از 5000 دلار آغاز می شود.

اما ویدئو پروژکتور هایی که با فناوری پیکسل شیفت عمل می کنند، قیمتشان از 1000 دلار شروع می شود.

در جواب سوال، ویدئو پروژکتور 4K بخریم یا FULL HD؟ می توانیم بگوییم که مابین تمامی فاکتور های مهم در یک دستگاه ویدئو پروژکتور رزولوشن نقش مهمی را ایفا می کند.

پس از رزولوشن نکته ای که بایستی در نظر بگیرید، پیشرفت روزانه تکنولوژی است. دستگاه های full hd از سال ها پیش مورد استفاده قرار می گرفتند اما دستگاه های 4k جدید هستند و احتمالا محتواهای موجود نیز در این مسیر پیشرفت خواهند کرد.

پس اگر دستگاه هایی مانند کنسول بازی تان از فرمت 4k پشتیبانی می کند و محتواهایی که تهیه می کنید نیز 4k هستند، پیشنهاد ما به شما استفاده از ویدئو پروژکتور 4k و تجربه ای لذت بخش و هیجان انگیز از بازی کردن و یا تماشای فیلم های مورد علاقه تان است.

قیمت ویدئو پروژکتور 4k

قیمت ویدئو پروژکتور

سخن آخر

به جهت استفاده حداکثری از این دستگاه ها، بهتر است با ویدئو پروژکتور 4k خود، محتواهای 4k نیز تهیه بفرمایید، دستگاهتان از فرمت 4k پشتیبانی کند و کابل HDMI نسخه 2 داشته باشید. به این جهت بر روی محتوا فور کی تاکید می کنیم که اگر شما محتوایی این چنین به ویدئو پروژکتور 4K خود ندهید، نمی توانید تصویری با رزولوشن و کیفیتی خارق العاده نیز تحویل بگیرید.

شما همچنین می توانید به جهت تهیه ویدئو پروژکتور استوک با بهترین کیفیت و با بهترین قیمت با ما تماس بگیرید.

چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 5 =

× کمک می خواهید؟