نحوه سرویس ویدئو پروژکتور
چگونه ویدئو پروژکتور را سرویس کنیم؟
جولای 19, 2022
بزرگنمایی تصویر ویدئو پروژکتور
بزرگنمایی تصویر ویدئو پروژکتور
جولای 26, 2022
نحوه سرویس ویدئو پروژکتور
چگونه ویدئو پروژکتور را سرویس کنیم؟
جولای 19, 2022
بزرگنمایی تصویر ویدئو پروژکتور
بزرگنمایی تصویر ویدئو پروژکتور
جولای 26, 2022

کنتراست تصویر ویدئو پروژکتور

Contrast ویدئو پروژکتور

کنتراست از مشخصه های اصلی تصویر در ویدئو پروژکتور می باشد. این ویژگی معیاری است که اختلاف رنگ روشن و تیره را تعیین می کند. به مفهوم ساده تر Contrast مرز بین روشن ترین سفیدی و تاریک ترین سیاهی را مشخص می کند که این موضوع کیفیت تصویر را ارتقا می دهد. برای اینکه بهتر بتوانید کنتراست را در تصاویر پخش شده از ویدئو پروژکتور تشخیص دهید می توانید حداقل و حداکثر میزان آن را تنظیم کرده و با یکدیگر مقایسه نمایید. مشاهده می کنید که کنتراست بالا باعث می شود شفافیت تصویر و رنگ آن بیشتر باشد و وضوح بیشتری از آن را شاهد باشید. چرا که مرز بین جزئیات بارزتر بوده و اختلاف بیشتری بین رنگ های روشن و تیره وجود دارد. نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور به عوامل به خصوصی نیز بستگی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

این مشخصه مربوط به روشنایی و رنگ تصویر بوده و در تنظیمات ویدئو پروژکتور می توانید سطح آن را تعیین کنید که اینکار را باید با توجه به عواملی انجام دهید، در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

در کنار مفهوم Contrast، نسبت کنتراست نیز به معنای میزان روشنایی تصاویر سفید در مقایسه با تاریکی تصاویر تیره است. برای مثال اگر کنتراست 1:2500 را در نظر بگیرید یعنی تصویر سفید 2500 برابر تصویر تیره روشن است.

Contrast ویدئو پروژکتور

عملکرد مشخصه کنتراست در ویدئو پروژکتور

پارامتر کنتراست چیست؟

در واقع کنتراست متغیری است که واحد ندارد و به صورت عددی و به اینگونه X:Y تعیین می شود. این پارامتر به این صورت مشخص کننده کیفیت تصویر است که در آن فاصله روشنایی رنگ روشن و تاریکی رنگ تیره رابطه مستقیم با میزان تفکیک پیکسل های رنگی در دو طیف مختلف داشته و هر چه این فاصله بیشتر باشد قدرت تفکیک پذیری رنگ ها نیز افزایش می یابد.

مناسب ترین بازه تغییر کنتراست تصاویر ویدئو پروژکتور 1:2500 تا 1:2500000 می باشد که باید با توجه به کیفیت رضایت بخشی که در نظر دارید آن را تنظیم کنید. بهتر است بدانید در تعیین این پارامتر نمی توان گفت حداکثر یا حداقل مقدار Contrast ایده آل است، سطح کنتراست مورد پسند شما به عواملی از جمله انسی لومن، روشنایی محیط، تکنولوژی، رزولوشن و … بستگی دارد. به علاوه افزایش یا کاهش بیش از اندازه این مشخصه می تواند وضوح و Quality را کاهش دهد.

برخی برندها و کمپانی های تولید کننده ویدئو پروژکتور در جهان در حال بهره بری از فناوری ها و تکنولوژی های پیشرفته ای می باشند که احتمالا می توانند نسبت کنتراست را تا 1: 2500000 افزایش دهند.

تاثیر عوامل محیطی بر نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور

برای داشتن بهترین نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور تنها به تنظیمات پنل نباید اکتفا کرد بلکه مواردی مانند پرده نمایش و نور محیط نیز از عوامل تاثیر گذار بر Contrast می باشند. هر چه محیط روشنایی کمتری داشته باشد نسبت کنتراست با اختلاف بالاتری مشاهده می شود. به این اندازه که هر درجه از روشنایی نسبت کنتراست را 2 رقم کاهش می دهد. پرده نمایش یا دیوار نیز باید کاملا سفید و یکنواخت باشند.

با این اوصاف اگر گمان می کنید ویدئو پروژکتور شما از میزان کنتراست ایده آلی برخوردار نمی باشد می توانید در تاریکی از آن استفاده کنید. البته تاریکی مطلق پیشنهاد نمی شود چرا که کنتراست تا حدی به روشنایی نیاز دارد که بتواند با نور محیط سازگار شود و نسبت متعادلی از اختلاف رنگ را نمایان کند.

عامل دیگری که بر نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور تاثیر گذار است رنگ محیط می باشد. به این معنا که رنگ دیوارها و میزان انعکاس نور از آنها می تواند بر میزان کنتراست و تفکیک رنگ پیکسل ها تاثیر داشته باشد.

می توان گفت تنظیم کنتراست بر اساس این عوامل محیطی تقریبا ایجاد خطای دید مناسب بر اساس اعمال تغییرات غیر فنی بر نور و روشنایی پیکسل ها می باشد.

تاثیر عوامل محیطی بر نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور با نسبت کنتراست مناسب

تنظیم نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور

هنگام انجام تنظیمات مربوط به تصویر، تصور نکنید با تعیین مشخصه کنتراست، اختلاف سطوح روشن و تیره را به حد ایده آل می رسانید. پیش از آن بهتر است روشنایی تصویر را بر اساس انسی لومن تنظیم کنید. سپس به انتخاب سطح شدت رنگ و عمق آن بپردازید، چرا که این موارد می توانند در تفکیک رنگی پیکسل ها تاثیر گذار باشند.

در نهایت پس از آنکه در این دو پارامتر به نقطه رضایت بخش رسیدید به سراغ تنظیمات نسبت کنتراست بروید.

تنظیم نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور

تاثیر کنتراست بر تصویر ویدئو پروژکتور

نتیجه گیری

نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور اختلاف روشنایی تصویر سفید نسبت به تیره را تعیین می کند. تنظیم این پارامتر موجب تفکیک رنگی پیکسل ها در نقاطی که دو رنگ مختلف مجاور یکدیگر هستند، می شود. برای تنظیم Contrast ویدئو پروژکتور باید عوامل محیطی مختلفی را در نظر بگیرید.

سوالات متداول

1در فضای باز نسبت کنتراست باید چقدر باشد؟
نسبت های بالا برای فضاهای باز در نظر گرفته می شود. برای مثال بالای 10000:1 که البته با توجه به محیط متغیر می باشد.
2کنتراست استاندارد و متداول برای یک اتاق تاریک چه نسبتی است؟
اگر حداقل آن را 1:1500 در نظر بگیرید خوب است اما برای داشتن بهترین کنتراست نسبت 1:2000 به بالا را تنظیم کنید.
3برای داشتن کنتراست بالا بهتر است از دیوار استفاده کنیم یا پرده نمایش؟
پرده نمایش شرایط بهتری را فراهم می کند.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یک =

× کمک می خواهید؟