اثر رنگین کمانی در ویدئو پروژکتور DLP
اثر رنگین کمانی در ویدئو پروژکتور DLP
ژوئن 14, 2022
چگونگی اتصال سرفیس به ویدئو پروژکتور
چگونگی اتصال سرفیس به ویدئو پروژکتور
ژوئن 22, 2022
اثر رنگین کمانی در ویدئو پروژکتور DLP
اثر رنگین کمانی در ویدئو پروژکتور DLP
ژوئن 14, 2022
چگونگی اتصال سرفیس به ویدئو پروژکتور
چگونگی اتصال سرفیس به ویدئو پروژکتور
ژوئن 22, 2022

تفاوت انسی لومن پایین و بالا

واحد روشنایی ویدئو پروژکتورها

در اکثر مطالب این سایت به روشنایی پروژکتور ها اشاره کرده ایم. سطح روشنایی پروژکتور، پارامتری است که نسبت به شرایط متفاوت کاهش یا افزایش می یابد. درجه روشنایی را در تنظیمات نیز می توان داد. پیش از اینها در مدرسه با مفهوم شار آشنا شده ایم. شار یک واحد نوری است. تمام نوری که در یک ثانیه از یک منبع (اینجا لامپ در نظر گرفته می شود) نوری خارج می شود (همان میزان نور در یک ثانیه توسط جسمی دریافت می شود ) را یک شار یا لومن می گویند. در رابطه با وسایل نوری، میزان روشنایی را انسی لومن می نامند. در  این مطلب به معرفی انسی لومن ویدئو پروژکتور می پردازیم.

واحد روشنایی ویدئو پروژکتورها

اختلاف روشنایی در پر وژکتور های مختلف

اهمیت انسی لومن در ویدئو پروژکتور

افزایش عدد انسی لومن با قدرت نوری آن رابطه مستقیم دارد. به این صورت که هر چه این عدد بالاتر رود، شدت روشنایی تصویر نیز افزایش می یابد. توجه داشته باشید رزولوشن تصویر با روشنایی و کنتراست آن هیچ ارتباطی ندارد. به احتمال زیاد تجربه استفاده از پروژکتور در محیط روشن را داشته اید. می دانید که تصویر به شدت بی رنگ و محو می شود. این به دلیل انسی لومن پایین می باشد. منبع نور پروژکتور توان افزایش وضوح تصویر در روشنایی را ندارد.

اما در دستگاه هایی که انسی لومن تصویر بالا است در همان روشنایی، تصویری به مراتب واضح تر نمایش داده می شود. در نور کم نیز بهترین کیفیت را دریافت می کنید.

درجه بندی انسی لومن در ویدئو پروژکتور

از آنجا که تعدادی از سطوح روشنایی نزدیک به یکدیگر دارند، انسی لومن هایی که برای یک محیط به خصوص در نظر گرفته می شود را در یک بازه معرفی می کنیم.

  •  2000 تا 3000 انسی لومنز: مناسب برای روشنایی معمولی و کنترل شده مانند سینما ها
  • 3000 تا 4500 انسی لومنز: دارای انعطاف پذیری بالا در برابر نور در محیط های مختلف، بیشتر در سالن های همایش کاربرد دارد.
  • 4500 به بالا نیز در محیط های با حداکثر روشنایی و به خصوص در فضای باز تر قرار می گیرد. برای محیط هایی مانند کلیسا و مساجد کاربرد بیشتری دارند.
درجه بندی انسی لومن در ویدئو پروژکتور

انتخاب سطوح مختلف انسی لومن

خرید پروژکتور با روشنایی مناسب

آگاهی از انسی لومن برای برخی افراد بی اهمیت بوده و گمان می کنند تحت هر شرایطی ویدئو پروژکتور تصویری ایده آل را در اختیار شما می گذارد. درست است، اول و آخر تصویر برای شما نمایش داده می شود. اما کیفیت و وضوح آن در انسی لومن های مختلف به صورت باور نکردنی با یکدیگر تفاوت دارند. به شما پیشنهاد می شود هنگام انتخاب میزان روشنایی را در اولویت خود قرار دهید. برای انتخاب روشنایی مناسب شرایط و نیاز های خود را در نظر بگیرید.

انتخاب ویدئو پروژکتور با انسی لومن مناسب

به یاد داشته باشید اولین چیزی که باید برای خرید ویدئو پروژکتور لحاظ کنید جنبه کاربردی دستگاه است. برای مثال اگر آن را به عنوان تلویزیون خریداری می کنید، باید معیارهایی کاملا متفاوت نسبت به کسی که پروژکتور را برای اتاق مدیریت می خواهد، داشته باشید.

همچنین به هیچ عنوان این طرز فکر را نداشته باشید که هر چه انسی لومن بالا تر باشد، تصویر روشن تر و در نتیجه ایده آل تر نمایش داده می شود. این گونه تصمیم گیری کاملا اشتباه است. ابتدا باید ابعاد و روشنایی محیط مورد نظر را در نظر داشته باشید و اگر درصدی قادر به تصمیم گیری نبودید شرایط و نیاز های خود را با فروشنده در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کند.

واحد انسی لومن در لامپ led و lcd

در ویدئو پروژکتور ها منابع نوری، دو لامپ LED و LCD است. این منابع طول عمر ها و قدرت های روشنایی مختلفی دارند. لامپ ال ای دی در کل روشنایی کمتری دارد اما طول عمر آن نسبت ال سی دی بیشتر است. نکاتی که در رابطه با روشنایی لامپ ها وجود دارد، کاهش نور آن ها است. لامپ LED دارای عمر طولانی و نور کم می باشد، در گذر زمان از نور آن کاسته نمی شود و مستقیما می سوزد. اما لامپ LCD دارای نور زیاد و طول عمر کمتری می باشد.

لامپ ال سی دی در گذر زمان و اتمام عمر آن نور کمتری دارد. در این صورت روشنایی تصویر نیز کاهش می یابد. این موضوع را به یاد داشته باشید که اگر ویدئو پروژکتور شما با انسی لومن بالا، تصویر را با روشنایی کم نمایش می دهد. لامپ آن چک کنید.

واحد انسی لومن در لامپ led و lcd

میزان روشنایی پروژکتور های lcd و led

نتیجه گیری

انسی لومن یک پارامتر می باشد که میزان روشنایی تصاویر ویدئو پروژکتور را مشخص می کند. سطوح مختلف روشنایی در نورهای محیطی گوناگون خود را ایده آل نشان می دهند.

سوالات متداول
  1. انسی لومن تنها واحد مربوط به روشنایی است؟
    LED brightness و light source brightness نیز برای تعیین روشنایی پروژکتور به کار می روند. در واقع انسی لومن حتی با پارامتر کمتر، از این دو مورد روشنایی بهتری دارد.
  2. پروژکتور آموزشی را با چه انسی لومنی خریداری کنیم؟
    از آنجا معمولا آموزش در طول روز انجام می شود.
  3. نور دهی بالای پروژکتور در شدت رنگ نیز تاثیر می گذارد؟
    بله میزان روشنایی مناسب رنگ دهی و ایجاد کنتراست را تقویت می کند.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

× کمک می خواهید؟