نویز در تصویر ویدئو پروژکتور
نویز در تصویر ویدئو پروژکتور
جولای 6, 2022
علت قفل شدن ویدئو پروژکتور
علت قفل شدن ویدئو پروژکتور
جولای 13, 2022
نویز در تصویر ویدئو پروژکتور
نویز در تصویر ویدئو پروژکتور
جولای 6, 2022
علت قفل شدن ویدئو پروژکتور
علت قفل شدن ویدئو پروژکتور
جولای 13, 2022

کاربرد فن در ویدئو پروژکتور

کاربرد و اهمیت فن در ویدئو پروژکتور

اکثر دستگاه های الکترونیکی مانند ویدئو پروژکتور نیاز به یک خنک کننده دارند. پروژکتور نیز به دلیل داشتن قطعات متحرک و لامپ، نیاز صد در صدی به فن دارند. چرا که در صورت عدم خنک شدن، عملکرد قطعات مختل شده و گاهی ممکن است از کار نیز بیفتند. اهمیت فن در ویدئو پروژکتور به اندازه قطعات دیگری که در نمایش تصویر نقش دارند، می باشد. عملکرد آنها به اینگونه است که هوای داغ درون دستگاه را با هوای تازه و خنک جا به جا می کنند.

کاربرد و اهمیت فن در ویدئو پروژکتور

فن ویدئو پروژکتور

عملکرد فن در ویدئو پروژکتور

فن در ویدئو پروژکتور خاصیتی دارد که خنک کننده ها دستگاه های الکترونیکی دیگر از آن بهره مند نمی باشند. روی فن یک چیپست (متشکل از چند چیپ کوچک) کار شده است که اگر متوجه بالا رفتن یا پایین آمدن دما در ویدئو پروژکتور شود سرعت فن را به صورت خودکار افزایش یا کاهش می دهد. احتمالا این تجربه را داشته اید که پس از ساعت ها استفاده از پروژکتور صدایی از دستگاه شنید می شود، چرا که قطعات داغ کرده و فن به حداکثر سرعت خود رسیده است. البته این مورد برای ویدئو پروژکتورهای نو اتفاق نمی افتد.

اگر نگاهی به فن و سیم کشی داخلی پروژکتور توجه کنید متوجه می شوید که دو سیم متصل به موتور و دو سیم متصل به چیپست ها هستند. با این ارتباطات سرعت فن تنظیم می شود.

جلوگیری از خرابی فن پروژکتور

داغ شدن مکرر ویدئو پروژکتور طبعا سرعت فن را به کرات افزایش می دهد و ممکن است به آن آسیب وارد کند. به این منظور که کارکرد بیش از حد و طولانی مدت فن، باعث کاهش عمر آن می شود. همچنین از این منظر که گرد و غبارها می توانند وارد فن شوند، ممکن است با گذر زمان عملکرد آن را مختل کرده و باعث از کار افتادن آن شوند. در نتیجه توصیه می شود هر از چند گاهی (6 ماه یک بار) داخل دستگاه و فن را از گرد و غبار زدوده و علاوه بر فن دیگر قطعات را نیز تمیز کنید. در این شرایط عملکرد فن بهتر شده و به طول عمر آن افزوده می شود.

با توجه به اهمیت فن در ویدئو پروژکتور برای سرویس فن و فیلتر هوا آن حتما از تکنسین فنی کمک بخواهید.

گاهی ممکن است جسمی خارجی یا توده ای از گرد و غبار بین پره های فن قرار گیرند که باعث می شوند موتور فن بسوزد. به این خاطر باید برخی مواقع دستگاه را بررسی کنید. در این شرایط ویدئو پروژکتور خاموش می شود.

صدای بلند فن در ویدئو پروژکتور

با گشاد شدن بوشن موتور، فن هنگام چرخش جابجا شده و پره های آن لغ می زنند که صدای آن شنیده می شود. در این شرایط تنها راهکار تعویض فن می باشد و بوشن قابل تعمیر نیست. با توجه به اهمیت فن در ویدئو پروژکتور دو راه وجود دارد، اینکه صدای لغزش فن را تحمل کرد یا برای تعویض آن هزینه کرد. در غیر این صورت باید سلامت دیگر قطعات و عملکرد صحیح ویدئو پروژکتور را نادیده بگیرید.

صدای بلند فن در ویدئو پروژکتور

صدای خرابی فن ویدئو پروژکتور

اهمیت انواع فن در ویدئو پروژکتور

فن پشت منشور رنگ در 3LCD و کالرویل در DLP:

نور از پشت به سمت منشور رنگ تابیده می شود، که حرارت با خود به همراه دارد. در صورتی که نور داغ به منشور برخورد کند احتمال دارد فیلتر های رنگ بسوزند. در نتیجه این فن خنک کننده آن ناحیه می باشد.

فن پشت لامپ:
حرارت لامپ و شار آن بالا بوده و فن پشت لامپ مسئول خنک کردن شار نور خروجی می باشد. به این نحو که هوای بیرون را به پروژکتور وارد می کند.

فن خروجی لامپ:
گرمای ایجاد شده توسط لامپ به وسیله این فن از ویدئو پروژکتور خارج می شود.

فن مکنده:
همانطور که از نام این فن مشخص است، هوای داخل ویدئو پروژکتور به سمت بیرون دمیده می شود. اهمیت فن در ویدئو پروژکتور این شرایط را ایجاد کرده است که فن های مکنده آن نسبت به فن های دیگر دستگاه های الکترونیکی بزرگتر باشند.

عوارض خرابی ویدئو پروژکتور

هدف از وجود فن برای تهویه هوای داخل ویدئو پروژکتور محافظت از سلامت و کیفیت عملکرد قطعات دیگر دستگاه می باشد. اگر به هر دلیلی فن دچار ایراد شود و متوجه آن نشویم، به استفاده از آن ادامه می دهیم، در نتیجه هر یک از قطعات ویدئو پروژکتور تحت فشار خواهند بود. به گونه ای که ممکن است لامپ دستگاه بسوزد، در صورت از کار نیفتادن هر یک از قطعات قطعا کیفیت عملکرد آنها کاهش پیدا می کند که شما در تصویر متوجه افت کیفیت می شوید.

عوارض خرابی ویدئو پروژکتور

نشانه های خرابی فن ویدئو پروژکتور

نتیجه گیری

ویدئو پروژکتور مانند دیگر دستگاه های الکترونیکی در زمان روشن بودن گرمای زیادی ایجاد می کند، که ممکن است قطعات دیگر و عملکرد آنها را مورد آسیب قرار دهد. الزام وجود خنک کننده در ویدئو پروژکتور حفاظت از قطعات در برابر گرما است. فن هوای داخل پروژکتور و بیرون را به صورت مرتب جا به جا می کند تا هوای داخل دستگاه متعادل باشد.

سوالات متداول
  1. تعداد مراتب تمیز کردن فن ویدئو پروژکتور ارتباطی با فصل دارد؟
    خیر در هر صورت دستگاه گرما تولید کرده و با خارج شدن آن خنک می شود.
  2. فن مکنده در کدام قسمت دستگاه تعبیه شده است؟
    تعدادی فن مکنده در اطراف ویدئو پروژکتور قرار دارند.
  3. چه تعداد فن در پروژکتور به کار می رود؟
    4 الی 10 فن با اندازه هایی متناسب با دستگاه تعبیه می شوند.
چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یک =

× کمک می خواهید؟