لامپ ویدئو پروژکتور
تشخیص کارکرد لامپ پروژکتور
می 5, 2020
خرید لامپ ویدئو پروژکتور
خرید لامپ ویدئو پروژکتور
می 10, 2020
لامپ ویدئو پروژکتور
تشخیص کارکرد لامپ پروژکتور
می 5, 2020
خرید لامپ ویدئو پروژکتور
خرید لامپ ویدئو پروژکتور
می 10, 2020

امروزه از ویدئو پروژکتور ها به طور وسیع و گسترده ای در انواع مختلف مکان ها و برای کاربرد های گوناگونی استفاده می شود. در گذشته ویدئو پروژکتور ها تنها قابلیت پخش ویدئو داشتند، با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی به این دستگاه ها قابلیت های بیشتری اضافه شد و توانستند انواع مختلف دیتا ها و فایل ها را به نمایش در آورند.

از این رو، آن دسته از دستگاه هایی که قابلیت پخش فراتر از ویدئو دارند را دیتا پروژکتور می نامند. منتها بسیار پیش می آید که این دو نام را به جای یکدیگر استفاده کنند.

دیتا پروژکتور کارکرده

دیتا پروژکتور کارکرده یا همان استوک با امکانات متنوع و در اندازه های مختلفی از فروشگاه های مختلفی عرضه می شوند. دیتا پروژکتور ها از کوچک ترین اندازه که پیکو نام دارد تا بزرگترین که سینمایی است، موجود هستند. انواع ویدئو پروژکتور استوک به قرار زیر است:

  • دیتا پروژکتور حرفه ای و نیمه حرفه ای
  • دیتا پروژکتور سینمایی
  • دیتا پروژکتور سه بعدی
  • دیتا پروژکتور آموزشی
  • دیتا پروژکتور پیکو
ویدئو پروژکتور استوک

دیتا پروژکتور کارکرده

دیتا پروژکتور سینمایی

بسیاری از افراد دیگر به استفاده از تلویزیون های نرمال و معمول علاقه مند نیستند و به دنبال چیزی طبیعی تر و هیجان انگیز تر می گردند. دیتا پروژکتور های سینمایی و یا خانگی مناسب استفاده در منازل برای تماشای انواع فیلم ها، بازی کردن و … هستند و با قیمتی پایین تر از تلویزیون های بزرگ کاملا به صرفه تر هستند.

دیتا پروژکتور سه بعدی

اگر می خواهید تصاویر و یا ویدئو ها را با نمایی متفاوت و واقعی تر ببینید، می توانید به دیتا پروژکتور های سه بعدی به عنوان یک گزینه فکر کنید. معمولا برای استفاده از این دستگاه ها می توان عینک های مخصوصشان را هم تهیه کرد.

دیتا پروژکتور پیکو و جیبی

افرادی که به طور مداوم در سفر هستند و به مکان های مختلفی برای ارائه موضوعاتی می روند، می توانند به تهیه دیتا پروژکتور پیکو و یا جیبی فکر کنند. این ویدئو پروژکتور ها در اندازه ای کاملا کوچک تولید می شوند، به نحوی که برخی حتی در جیب هم جا می شوند.

پروژکتور های پیکو برای روشن شدن از باطری کوچکی تغذیه می کنند. تنها نکته ای که در رابطه با آن ها وجود دارد این است که کوچک هستند، روشنایی شان کمتر است و برای فواصل زیاد نمی توان آن ها مورد استفاده قرار داد. پروژکتور های جیبی تنها تفاوتی که با نوع پیکو دارند این است که از لحاظ وزنی اندکی سنگین تر هستند و روشنایی بیشتری دارند.

انواع تکنولوژی لامپ ویدئو

لامپ ویدئو پروژکتور ها از نظر نوع تکنولوژی به انواع زیر تقسیم می شود:

  • DLP
  • LED
  • LCD
لامپ ویدئو پروژکتور

تکنولوژی لامپ ویدئو

ویدئو پروژکتور LCD

از رایج ترین تکنولوژی های لامپ مورد استفاده نوع LCD به معنای نمایشگر کریستال مایع است. در این پروژکتور ها سه آینه تعبیه شده که نور سفید دریافتی را به رنگ های اصلی قرمز، آبی و سبز تفکیک می کنند، سپس حین هدایت آن ها به سمت نمایشگر، این نورها را ترکیب می کنند.

ویدئو پروژکتور ال سی دی دارای پیکسل های تکی است که برای عبور و یا منع عبور نور باز و بسته می شوند. سپس منشوری وجود دارد که رنگ های مجزا را با هم ترکیب کرده و یک تصویر واحد با میلیون ها رنگ را از لنز عبور داده و پخش می کند.

از جمله ویژگی های این دستگاه ها می توان به نیازشان به تعمیر، نگهداری و سرویس های دوره ای، قیمت ارزان ترشان نسبت به نوع دی ال پی و دارا بودن قابلیت زوم ویا تغییر لنز اشاره کرد. LCD ها نور بیشتری دارند و تصویری ک به نمایش در می آورند دارای کیفیت و غلظت رنگ بسیار بیشتری است.

ویدئو پروژکتور LED

در این نوع پروژکتور دیگر خبری از لامپ نیست، و از لیزر و ال ای دی استفاده می کنند. این نوع پروژکتور ها را هم در مصارف خانگی و هم در صنایع مختلف به کار می گیرند. در مقایسه با لامپ های سنتی، طول عمر LED بسیار بیشتر است و دیگر احتیاجی به نگرانی در رابطه با هزینه های تعمیر و تعویض لامپ های سنتی نیست.

این پروژکتور ها را احتیاجی نیست گرم و سرد کنید، صدا کمتری از خود تولید می کنند و در کل نسبت به دیتا پروزکتور کارکرده با لامپ سنتی کار آمد تر هستند. از دیگر مزایای آن ها می توان به کیفیت و درخشندگی بالای تصویر، کاهش مصرف برق و انرژی و صرف کردن زمان کوتاه تری برای روشن و خاموش کردن دستگاه اشاره کرد.

از این ویدئو پروژکتور ها در سالن ها و برای کنفرانس های کوچک تر استفاده می کنند و قابلیت استفاده در سالن های بزرگ را ندارند. البته این نکته هم قابل ذکر است که دارای هزینه بالاتری نسبت به دیگر انواع هستند.

ویدئو پروژکتور DLP

این نوع تکنولوژی به معنای پردازش دیجیتالی نور است که طریقه عملکردش در دستگاه به وسیله انحراف آینه های میکروسکوپی دیجیتالی است. چرخه رنگی موجود است که دارای سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز است. این رنگ ها با پردازش دیجیتالی تصاویری با کیفیت بالا پخش می کنند.

این پروژکتور ها به نگهداری و تعمیر خاصی احتیاج ندارند و به این دلیل که از فیلتر در آن ها استفاده نشده و تراشه شان مهر و موم شده است، گرد و غبار راه نفوذ به درونشان را ندارد و تصویر لک نمی شود. رنگ در این پروژکتور ها محو نمی شود. از معایب این نوع ویدئو پروژکتور می توان به محدوده دید ضعیف، امکان گرد و غبار گرفتن چرخه رنگ و افت کیفیت تصویر، عدم قابلیت زوم و یا تغییر لنز اشاره کرد.

این دستگاه از اجزای کم و کوچکی ساخته شده، به همین سبب به راحتی می توان حمل و نقلشان کرد و معمولا مناسب استفاده به عنوان سینمای خانگی هستند.

دیتا پروژکتور

تکنولوژی DLP

نکات مهم نگهداری ویدئو پروژکتور

  • دستگاه پروژکتور خود را به طور پیوسته روشن نگه ندارید، این دستگاه ها هیچگاه نمی توانند همانند یک تلویزیون عمل کنند.
  • تا حد امکان سعی کنید هنگام استفاده از دستگاه، نور محیط را کم کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
  • اگر اطلاع ندارید که ویدئو پروژکتور را برای صفحه نمایش با چه اندازه ای تهیه می کنید، سعی کنید دستگاهتان دارای قدرت زوم بیشتر و یا برد کوتاه تر باشد.
  • ویدئو پروژکتور خود را در محیط های خیلی سرد و یا گرم قرار ندهید.
  • حتما سرویس های دوره ای دستگاهتان را جهت افزایش طول عمرش انجام دهید.
  • در صورت ایراد لامپ ویدئو پروژکتور برای تعویضش اقدام کنید.
سخن آخر

برای خرید ویدئو پروژکتور استوک به مواردی مانند اندازه صفحه و یا فاصله پرتاب، شدت روشنایی، رزولوشن و کنتراست حتما توجه بفرمایید. شما می توانید دیتا پروژکتور کارکرده و یاه همان ویدئو پروژکتور استوک با قیمتی کاملا مناسب و یا کیفیتی عالی را از فرااستوک تهیه بفرمایید.

چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 8 =

× کمک می خواهید؟