فروش لامپ ویدئو پروژکتور
فروش لامپ ویدئو پروژکتور
ژوئن 14, 2020
ویدئو پروژکتور سفری
ویدئو پروژکتور سفری
ژوئن 18, 2020
فروش لامپ ویدئو پروژکتور
فروش لامپ ویدئو پروژکتور
ژوئن 14, 2020
ویدئو پروژکتور سفری
ویدئو پروژکتور سفری
ژوئن 18, 2020

انتخاب یک ویدئو پروژکتور

اگر تصمیم به خرید یک پروژکتور دارید، اولین نکته ای که قبل از خرید باید در نظر بگیرید، تجزیه و تحلیل دلایل نیاز به داشتن محصولی همچون ویدئو پروژکتور ها است. قبل از پرداختن به این موضوع، باید به این نکته اشاره کرد که هیچ مدلی بهتر از (و نمی تواند هرگز وجود داشته باشد) ویدئو پروژکتور ها نسبت به دیگران وجود ندارد.

بنابراین، سوالی که باید پرسید، این نیست که “بهترین پروژکتور چیست؟” بلکه “کدام مدل از پروژکتور می تواند نیازهای من را برآورده کند؟” است. از این رو ضروری است که با دقت به دلایلمان جهت خرید یک ویدئو پروژکتور استوک فکر کنیم، نیازهای واقعیمان را بفهمیم و محدودیت های ممکن را ارزیابی کنیم. در ادامه با راهنمای خرید ویدئو پروژکتور کاملی مواجه خواهید شد.

انتخاب ویدئو پروژکتور سفید

ویدئو پروژکتور

دلیل خرید ویدئو پروژکتور

بنابراین، اولین قدم برای تجزیه و تحلیل و درک نیازهای ما و شناسایی مدل پروژکتور مورد نظر، نیازمند پاسخ دهی به این دو سوال به خصوص است:

  • بمن برای انجام چه کاری به یک پروژکتور احتیاج دارم؟
  • حداکثر مبلغی که مایل هستم برای خرید یک پروژکتور خرج کنم، چه قدر است؟

تا زمانی که کاملا به ایده هایی واضح در مورد پاسخ هایی که باید به این دو سوال داده شود  نرسیده اید، بهتر است هرگونه خرید احتمالی یک پروژکتور را به تعویق بیندازید، زیرا ریسک می کنید و مدلی را خرید می کنید که عملکرد آن به احتمال زیاد می تواند برای شما رضایت بخش نباشد. پس این راهنمای خرید ویدئو پروژکتور را به طور کامل و دقیق مطالعه بفرمایید.

صفحه نمایش در مقابل دیوار سفید

بنابراین، ابتدا پاسخ های صحیح و درست این دو سؤال ابتدایی و اساسی را بیابید، سپس به پرسیدن سوال هایی از قبیل “آیا به همراه پروژکتور باید یک صفحه نمایش پروجکشن نیز بخریم؟” و یا برای مشاهده محتویات دیتا پروژکتور، استفاده از دیوار سفید در محیطی که پروژکتور واقع شده کافی است یا نه؟” از خودمان ادامه می دهیم.

بدیهی است که حضور یا عدم حضور یک صفحه نمایش پروژکتور کاملاً به نوع استفاده ای که از پروژکتور دارید، مرتبط است. در یک محیط غیرحرفه ای، مانند خانه، محیط درون خانه شما و با بودجه محدود در دسترس، نمایش دیتا بر روی یک دیوار سفید یا حتی خاکستری مطمئنا می تواند یک راه حل قابل قبول باشد.

با این وجود، باید در نظر داشته باشید که یک صفحه، نمایش فیلم ها، تصاویر و محتویات را همیشه و در هر صورت بهینه می کند. از این رو اگر یک پروژکتور با کیفیت بالا و بدون خرید پرده نمایش بخرید، مطمئناً با انتخاب دیوار برای نمایش دیتا، حداکثر عملکرد ممکن را کسب نخواهید کرد.

پرده نمایش در محیط کار

پرده نمایش

محدوده نصب ویدئو پروژکتور

پس از تثبیت نظرمان در رابطه با تهیه و یا عدم تهیه پرده نمایش، زمان آن است که به جنبه اساسی دیگری برای انتخاب مناسب ترین مدل پروژکتور متناسب با نیازهایمان توجه کنیم:

  • آیا برای نصب پروژکتور باید از اتاق اختصاصی استفاده کنم؟

به این نکته توجه کنید که تغییر رنگ دیوارها و سقف در یک اتاق به جای تغییر لوازم اتاق نشیمن یا نصب کفپوش جدید به منظور لذت بردن از یک سیستم ویدئو پروژکتور سینمای خانگی، ضروری نیست.

با این حال، لازم است بدانید که دشمن شماره یک در زمینه نمایش دیتا پروژکتور ها، نور محیط است، متشکل از میزان نور ساطع شده توسط تصویر به نمایش در آمده پروژکتور، که از دیوار، سقف و مبلمان موجود در یک اتاق پرتاب می شود.

هرچه بیشتر این عناصر، عناصر اصلی نور محیطی، از نظر رنگی سبک باشند، سطح بازتاب نور بالاتر می رود. برعکس، هر چه سایه رنگ ها در اتاق تاریک تر و کم رنگ تر باشد، میزان روشنایی مورد نیاز پروژکتور به جهت نمایش تصاویری با کیفیت بالاتر را  پایین می آورد.

در هنگام انتخاب پروژکتور قبل از پرداختن به ویژگی ها و مشخصات فنی، پس از ارزیابی محیطی که دستگاه در آن قرار خواهد گرفت، بهتر است با دقت محاسبه کنید که فضای واقعی برای تنظیم سیستم پروژکتور به چه مقدار لازم است و در نتیجه از بروز مشکلات احتمالی و غیر منتظره در هنگام نصب جلوگیری کنید.

در اینجا چند نکته درباره فضای اختصاص دادن به سینمای خانگی آورده شده است:

  • از هرگونه منبع نوری مانند ویندوز، لامپ و بازتاب های مختلف احتمالی که قادر به تأثیرگذاری مستقیم بر محتویات به نمایش در آمده هستند، خودداری کنید.
  • راه اندازی ایده آل برای یک پروژکتور، نصب ثابت در فضایی دور از مناطق گذر است. این کار هم از مونتاژ و هم پیکربندی سیستم نمایش ویدئو در هر زمان که نیاز به استفاده باشد، جلوگیری می کند و همچنین از ضربات احتمالی و تصادفی و یا افتادن به زمین محافظت می کند. بنابراین بهترین راه حل نصب ویدئو پروژکتور در سقف است.
  • چه بر روی سقف نصب شده یا بر روی میز قرار گرفته باشد، برای به دست آوردن بهترین دیتا، پروژکتور همیشه باید به صورت عمود بر مرکز صفحه نمایش یا دیوار مورد نظر قرار گیرد.
  • در هر صورت، حتی اگر به قیمت روشنایی و وضوح پروژکتور، باید در نظر داشت که اکثر مدل های پروژکتورها مجهز به عملکرد ویژه ای هستند که برای تصحیح تصاویر در نظر گرفته شده است تا بتوانند بر” موانع احتمالی “غلبه کنند، که پرتوی نور در حالی که منعکس می شود بر روی پرده نمایش، ایجاد شود.
ویدئو پروژکتور روی میز

نصب ویدئو پروژکتور

فاصله برای دید خوب

و حالا ما قدم لازم دیگری برای تعیین مدل پروژکتور متناسب با نیازهایمان را با پاسخ دادن به سوال بعدی، بر می داریم:

  • پروژکتور تا چه حد باید از صفحه نمایش یا دیوار پروژکتور فاصله داشته باشد؟

بین اندازه صفحه نمایش و پروژکتور رابطه دقیقی وجود دارد که در این مورد، نشان دهنده عرض و ارتفاع تصویر پروجکت شده و فاصله قرار گیری پروژکتور است.

به این رابطه نسبت پروجکشن گفته می شود و اگرچه مقادیر دقیقی وجود ندارد زیرا می توانند براساس مدل و مارک پروژکتور متفاوت باشند، اما می توان یک مقدار تقریبی حداقلی با محاسبه مقداری بین یک و نیم و کمتر از دو برابر اندازه عرض صفحه نمایش را به دست آورد.

هیچ چیز بهتر از یک مثال عملی برای درک چگونگی محاسبه نسبت پروجکشن نیست: یک صفحه 60 اینچی با نسبت ابعاد 16: 9 و عرض 132.83 سانتی متر به فاصله ای بین 1.80 متر و 2.65 متر نیاز دارد.

فاصله پرتاب در ویدئو پروژکتور

فاصله پرتاب پروژکتور

فرمت و رزولوشن

با تایید شدن جوانب مربوط به بهترین حالت ممکن نصب پروژکتور، زمان آن رسیده است که جنبه های فنی و عملکرد پروژکتور را در نظر بگیریم.

اولین جنبه ای که هنگام انتخاب پروژکتور باید در نظر بگیرید، فرمت و رزولوشن تصویر به نمایش در آمده است. این دو مورد رابطه بین عرض و ارتفاع تصویر پروژکتور را نشان می دهد.

  • آیا بین نسبت ابعاد بهتر و بدتر وجود دارد؟

مطلقاً نه، از آنجایی که نسبت ابعاد صرفاً به نوع محتوا مشاهده شده بستگی دارد.
متداول ترین مقادیر نسبت ابعاد عبارتند از:

4: 3 – تقریباً شبیه به یک مربع است و برای اسنادی مانند ارائه و اسلایدها، فیلم های کلاسیک و … استفاده می شود.

16: 9 / 16:10 – اینها قالب های پانورامای عالی برای فیلم ها و کانال های تلویزیونی با کیفیت بالا هستند.

فرمت و رزولوشن تصویر

رزولوشن تصویر

روشنایی و کنتراست

پس از تجزیه و تحلیل جزئیات فنی در رابطه با فمت و رزولوشن پروژکتورها، به تحلیل ویژگی های مربوط به روشنایی و کنتراست می پردازیم که برای تعیین بهترین کیفیت ممکن برای نمایش هر نوع محتوا نیز ضروری است.

یکی از اقدامات اساسی برای انتخاب یک پروژکتور، شناخت سطح روشنایی مورد نیاز شماست. میزان روشنایی یک پروژکتور یا انتشار نور با لومن اندازه گیری می شود. بنابراین مناسب است که منبع نور مدل پروژکتور (لامپ، LED یا لیزر) را در نظر بگیرید زیرا شدت، مصرف و راندمان هر منبع مقادیر مختلفی را ثبت می کند.

از طرف دیگر، باید به خاطر داشته باشید که میزان روشنایی پروژکتور تأثیر قابل توجهی بر کنتراست تصاویر دارد.

از خودتان در مورد میزان لازم لومن سوال بپرسید. تعیین میزان لومن لازم از آن جایی که فاکتورهایی که می توانند بر پروژکتور تأثیر بگذارند متفاوت هستند، سخت است: فناوری، تولید کننده دستگاه، جهت گیری محیط و …

در اینجا سناریوهایی وجود دارد که در مورد حداقل الزامات کنترل نور محیط اتاقی که در آن تصمیم گرفته شده است که ویدئو پروژکتور نصب شود و همچنین دامنه های مختلف نشانگر روشنایی که می تواند در تصمیم گیری خرید مدل مناسب پروژکتور کمک کند، ایده هایی را ارائه می دهد.

  • برای سینمای خانگی
    حدود 1000 لومن برای تماشای فیلم با وضوح 1080p کافی است. حداکثر 1500 لومن بر اساس اندازه اتاق و صفحه نمایش. عملکرد سه بعدی میزان روشنایی خروجی را کاهش می دهد.
  • برای خانه
    حدود 2000 لومن (بسته به سطح نور محیط ممکن است بیشتر باشد)
  • برای مصارف تجاری / آموزشی
    2500-3500 لومن (اتاق های متوسط-کوچک)
    3500-5000 لومن (اندازه های متوسط-بزرگ)
  • برای مجامع عمومی (ورزشی، رویدادهای جشن)
    4000-6000 لومن (صفحه های بزرگ، حضور مخاطبان پراکنده)
  • برای ارائه (اتاق های کوچک، تعداد کمی از افراد)
  • پروژکتورهای قابل حمل (LED، حدود 1000 لومن)
  • برای استفاده در فضای باز با نور روز (همچنین در شب)
    از 4000 لومن (بیشتر برای نمایش دیتا در روز)
روشنایی و کنتراست تصویر

کنتراست تصویر

کنتراست

حال بیایید در مورد کنتراست صحبت کنیم، یکی دیگر از ویژگیهای اساسی در تعیین بهترین مدل پروژکتور سازگار با نیازهای دیداری ما. هنگامی که بحث در رابطه با کنتراست ویدئو پروژکتور است، منظور ما رابطه روشنایی و تاریکی (سیاه و سفید) است که پروژکتور به آن مجهز است.

  • منظور از مقادیر معمولی کنتراست یک پروژکتور چیست؟

به طور خلاصه:

  • کنتراست ابتدایی یا کنتراست خاموش: تفاوت در روشنایی بین یک صفحه کاملا سفید و یک صفحه کاملا سیاه.
  • کنتراست پویا: بیانگر تنظیم اضافی است که پروژکتور برای تغییر میزان روشنایی لامپ بر اساس میزان وضوح قاب دارد.
  • کنتراست ANSI: هنگام نمایش الگوی مربع های سیاه و سفید در همان قاب. اختلاف متوسط در روشنایی اندازه گیری می شود (نسبت بین روشنایی سفید و روشنایی باقی مانده سیاه).

تکنولوژی ویدئو پروژکتور

در این مرحله، پس از تجزیه و تحلیل مهمترین جنبه های عملکردی یک ویدئو پروژکتور، می توانیم وارد مرحله انتخاب نوع فناوری که ویژگی های مختلف مدل های پروژکتورها را توصیف می کند، شویم.

در حال حاضر سه گزینه ممکن وجود دارد: پروژکتورهایی با تکنولوژی LCD ، DLP یا LCOS.

بهترین کدام است؟

هر یک از این پروژکتورها جوانب مثبت و منفی خاص خود را دارند. بنابراین، پس از تعریف نیازهای واقعی فرد، براساس مختصات مختلف، می توان تعیین کرد که کدام یک می تواند بهترین فناوری مورد نیاز ما باشد:

تکنولوژی ویدئو پروژکتور

تکنولوژی پروژکتور

انواع ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور LCD

مزایا:

  • رنگ های درخشان (سطح خوبی از اشباع)
  • میزان روشنایی بالایی دارد
  • بی صدا
  • قیمت های ارزان
  • تغییر لنز – زیاد (نصب را در صورت وجود موانع تسهیل می کند).

معایب:

  • وزن بیشتری دارند و فضای بیشتری را اشغال می کنند.
  • فضای داخلی کاملاً بسته نشده است (برخلاف DLP و بیشتر LCOS ها) تا از ورود گرد و غبار با نیاز بعدی به تمیز کردن فیلترها جلوگیری شود.
  • استفاده از لامپ: مدت زمانی را به جهت روشن شدن (لامپ باید برای کار کردن گرم شود) و برای خاموش کردن (با درجه حرارت بالا لامپ نسبت به ترکیدن ناگهانی حساس تر است) باید صبر کنید.
  • با گذشت زمان لامپ استهلاک می یابد (بر اساس ساعت استفاده از پروژکتور) و باید تعویض شود (هزینه ارزان نیست)
  • کنتراست ANSI کم
ویدئو پروژکتور DLP

مدل های 1 تراشه وجود دارد – که با یک چرخ رنگ اضافی رنگ ایجاد می کنند – و مدل های 3 تراشه – یعنی تراشه ای برای رنگ پایه RGB.

مزایا:

  • کنتراست بالا ANSI.
  • تعریف خوب از تصویر
  • مقیاس خاکستری خوب.
  • اندازه و وزن کمتری نسبت به پروژکتور LCD دارد.

در مقابل:

قابلیت تغییر لنز کم (مولی 1 تراشه).
تولید سر و صدا توسط چرخ رنگ (مدل های 1 تراشه).
آنها می توانند جلوه بصری شبیه به رنگین کمان ایجاد کنند (همه مردم نسبت به آن حساس نیستند).
قیمت بالا (مدلهای 3 تراشه).

ویدئو پروژکتور LCOS

مزایا:

  • تصاویر نرم و طبیعی (ساختار پیکسلی تقریبا جزئی).
  • رنگ های روشن
  • رنگ های سیاه عمقی
  • مقیاس خاکستری خوب
  • کنتراست بالا روشن-خاموش
  • پاسخ خوب با تصاویر متحرک

معایب:

  • کنتراست ANSI پایین.
  • قیمت های بالا (اگرچه برخی از مدل های پروژکتور قابل حمل مقرون به صرفه وجود دارند).

صدا

بهترین فن آوری که می تواند نیازهای ویدئویی ما را برآورده کند را متوجه شدیم، بیایید به جنبه اساسی دیگر: صوتی برویم. باز هم بستگی به نیازهای فردی دارد که حضور سیستم صوتی در یک سیستم پروژکتور را به عنوان یک عنصر اساسی و نه اختیاری در نظر بگیرد.

بلندگوهای عرضه شده توسط پروژکتورها معمولاً از کیفیت متوسطی برخوردار هستند و بنابراین، اگر قصد دارید از پروژکتور برای سینمای خانگی استفاده کنید، مطمئناً نباید آنها را به عنوان گزینه در نظر بگیرید.

در این حالت توصیه می شود مدلی از ویدئو پروژکتور مجهز به خروجی صوتی را انتخاب کنید ،تا بتوانید آن را به دستگاه Hi-Fi متصل کنید.

اگر از طرف دیگر، یک ویدئو پروژکتور دارید که به خروجی صوتی مناسب مجهز نیست، می توانید به راه حل های جایگزین مانند آن هایی که ، به عنوان مثال، با استفاده از عناصر اضافی، می توانند سیگنال HDMI را به صورت ویدیو + صدا در آورند فکر کنید، به این ترتیب اجازه می دهند تا به طور مستقل قسمت ویدیو را در پروژکتور و قسمت صوتی برای بلندگوها را بهبود بخشند.

صدا در ویدئو پروژکتور سفید

صدا پروژکتور

پروژکتورها و اتصالات به سایر دستگاه ها

در اینجا اتصالات استاندارد و مهم یک پروژکتور آورده شده است:

  1. HDMI. ورودی دیجیتالی نهایی با کیفیت بالا: Blu-ray، کنسول بازی های ویدئویی و بسیاری دیگر از دستگاه ها را می توان از طریق اتصال HDMI با استفاده از کابل هایی به طول 10 متر (نه خیلی گران) به پروژکتور وصل کرد.
  2. USB و SD. ایده آل برای کسانی که از پروژکتور در بخش تجارت استفاده می کنند. اگر مدل پروژکتور به این نوع اتصالات مجهز باشد، در حقیقت، امکان باز کردن داده ها به طور مستقیم با این دستگاه، بدون پشتیبانی کامپیوتر وجود دارد.
  3. VGA. اتصال استاندارد برای اتصال خروجی به کامپیوتر یا لپ تاپ (اگر قصد اتصال به یک دستگاه Apple را دارید باید از آداپتورهای ویژه استفاده کنید).
  4. بی سیم/ Wi-Fi. با پیشرفت فناوری، موانع اولیه پهنای باند برطرف شده و پروژکتورهایی قادر به ارائه محتوای 1080p بدون مشکلات پخش در حال حاضر هستند. برخی از مدل ها دارای اتصال بی سیم یکپارچه هستند (از طریق wi-fi) در حالی که برخی دیگر به یک دستگاه اضافی احتیاج دارند که معمولاً از طریق USB متصل می شود.

سخن آخر

اگر قصد خرید ویدئو پروژکتور استوک دارید، تا با تمامی نیازهایتان هماهنگ باشد و پس از استفاده شما را راضی کند، به فروشگاه فرااستوک سر بزنید. قطعا به چیزی که می خواهید خواهید رسید.

چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

× کمک می خواهید؟