علت پریدن تصویر ویدئو پروژکتور
علت پریدن تصویر ویدئو پروژکتور
جولای 16, 2022
نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور چیست؟
نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور چیست؟
جولای 24, 2022
علت پریدن تصویر ویدئو پروژکتور
علت پریدن تصویر ویدئو پروژکتور
جولای 16, 2022
نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور چیست؟
نسبت کنتراست در ویدئو پروژکتور چیست؟
جولای 24, 2022

نحوه سرویس کردن ویدئو پروژکتور

نحوه سرویس ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور به عنوان یک نمایشگر الکترونیکی شامل قطعات حساسی شود که نیاز به رسیدگی و استراحت دارند. اینکه پس از مشاهده خرابی در دستگاه به تعمیر و رسیدگی به آن بپردازیم یا حتی برخی ایرادات آن را نادیده بگیریم موجب کاهش عمر سخت افزاری ویدئو پروژکتور می شود. طبق اصول نگهداری از این دستگاه باید بعد از هر بازه زمانی معین (شش ماه یکبار) آن را سرویس نمایید. در این صورت قطعات کمتر آسیب دیده و در صورت خرابی پیش از آنکه به قطعات دیگر صدمه بزنند، تعمیر می شوند. نحوه سرویس ویدئو پروژکتور در این مطلب شرح داده می شود و باید تحت نظر متخصص فنی انجام شود.

چرا ویدئو پروژکتور را سرویس می کنیم؟

ویدئو پروژکتور ها به خصوص دستگاه های سقفی، پس از مدتی کار کردن دچار اختلالات یا ضعف هایی می شوند که قابل برطرف کردن می باشند. برای مثال کم پیش می آید که پروژکتورهای سقفی در زمان روشن بودن لمس شوند. یکی از ایراداتی که مد نظر است داغ شدن دستگاه است. ممکن است در این شرایط لامپ ایراد پیدا کرده و بیش از حد داغ شده باشد، در صورت نا آگاهی ممکن است بترکد و دیگر قطعات صدمه ببینند. همچنین احتمال دارد عملکرد فن پروژکتور مختل شده باشد.برای جلوگیری از این اتفاقات و حتی خرابی های بارز بهتر است ویدئو پروژکتور سرویس شود.

سرویس ویدئو پروجکشن

چگونه سرویس ویدئو پروجکشن را انجام دهیم؟

تعویض یا تعمیر قطعات ویدئو پروژکتور

در راستای نگهداری طولانی مدت ویدئو پروژکتور باید بدانیم کدام قطعات قابلیت تعمیر دارند. تعدادی از قطعات ویدئو پروژکتور غیر قابل تعمیر می باشند و در صورت خرابی صرفا باید تعویض شوند. قطعاتی که امکان تعمیر آنها وجود دارد یا نیاز به تعویض دارند به شرح زیر می باشند.

سرویس فن ویدئو پروژکتور

فن خنک کننده ویدئو پروژکتور بوده و در حفظ عملکرد دیگر قطعات نقش به سزایی دارد. برای اینکه خرابی فن را چک کنید باید به حرارت بدنه دستگاه توجه داشته باشید. به علاوه در حاد ترین موقعیت شاهد خاموشی ناگهانی دستگاه خواهید بود. توجه داشته باشید عملکرد ضعیف فن می تواند به دلیل تجمع گرد و غبار، گیر کردن جسم خارجی و خرابی موتور باشد. اهمیت سرویس اینجا مشخص می شود که احتمال دارد پیش از سوختن فن به شما هشدار داده می شود.

تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور

خرابی لامپ نشانه های بارز متعددی دارد. برای مثال اگر تصویر قطع و وصل می شوند یکی از گزینه های مقصر لامپ می باشد. به این دلیل که حرارت لامپ سالم به اندازه ای است که سنسور کالیبره در ویدئو پروژکتور را داغ می کند. این سنسور با حرارت خود موتور چرخ رنگ را فعال کرده و رنگ دهی اعمال می شود. متوقف شدن چرخ رنگ یکی از دلایل اصلی چشمک زدن تصویر می باشد. در نتیجه احتمال دارد لامپ کم نور شده باشد و توانایی فعال سازی کامل موتور را نداشته باشد. با این اوصاف هر از گاهی تصویر قطع می شود.

رایج ترین اتفاق خاموش شدن ناگهانی و خودکار لامپ است. در این مواقع ممکن است لامپ دیگر روشن نشود. نحوه سرویس کردن ویدئو پروژکتور به این گونه است که قطعات آسیب دیده عیب یابی نیز می شوند. در رابطه با سرویس لامپ باید آن را تست کنید.

تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور

روش تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور

تست لامپ:

اگر شکستگی، ترک، زنگ زدگی، لکه های سیاه یا سفید، روی لامپ مشاهده شد، یعنی لامپ خراب است.

در صورت سالم بودن لامپ از نظر ظاهری، تکنسین باید آن را در دستگاه دیگر امتحان کند، در صورت روشن شدن، لامپ سالم است.

منبع تغذیه لامپ ویدئو پروژکتور قطعه ای تحت عنوان لامپ بالاست است که انرژی خود را به صورت مستقیم از برق دریافت می کند. اگر اتصال دستگاه به برق مطمئن هستید اتصال لامبلاست به لامپ را چک کنید.

در هر صورت با خراب بودن لامپ طرفا باید آن را تعویض کنید چرا که لامپ سوخته یا آسیب دیده قابل بازیابی نمی باشد. نکته ای که در رابطه با تعویض لامپ باید لحاظ شود این است که پیش از آن باید دستگاه را از برق بکشید و پس از جدا کردن لامپ سوخته جای آن را با احتیاط تمیز کنید.

نحوه سرویس ویدئو پروژکتور و تعمیر DMD

ویدئو پروژکتور های DLP دارای برد DMD می باشند که نقش به سزایی در نمایش تصویر دارد. در اصل DMD یک کانال کوچک است که نور پیش از عبور از لنز از این برد می گذرد. داخل دی ام دی آینه های مینیاتوری و میکروسکوپی بسیاری کار شده اند که هر کدام تولید کننده یک پیکسل از تصویر می باشند. نور پردازش شده ای که از DMD خارج می شود همان تصویری است که نمایش داده می شود.

پیش می آید که نقاط تاریک یا بخش تاریکی روی تصویر می افتند، یعنی آینه هایی در برد ثابت مانده اند و به اصطلاح آن پیکسل سوخته است. نحوه سرویس ویدئو پروژکتور اینگونه است که میزان آسیب دیدگی را بررسی کند، تکنسین پیش از باز کردن دستگاه تصویر خروجی آن را چک می کند (در صورتی که روشن کردن آن امکان داشته باشد.) و در صورتی که پیکسل سوختگی در مرحله اولیه باشد و توجه شما را جلب نکرده باشد، او متوجه خواهد بود.

رسیدگی به ایراد برد DMD ارتباطی به تعداد آینه های ایستاده ندارد و در کل امکان تعمیر آن وجود ندارد. DMD الزاما باید تعویض شود و هزینه بالایی نیز دارد. برای عدم آسیب این قطعه باید دستگاه را از رطوبت و ضربه در امان نگهدارید.

تعمیر dmd

تعمیر dmd ویدئو پروژکتور

نتیجه گیری

ویدئو پروژکتور دارای قطعات الکترونیکی حساسی می باشد که به صورت منظم باید بررسی شوند. برای سرویس کردن ویدئو پروژکتور به طور استاندارد می توانید 2 مرتبه در سال اقدام کنید. در هر بار سرویس تکنسین فنی وضعیت تمام قطعات را به شما توضیح می دهد.

سوالات متداول

1صدای بلند ویدئو پروژکتور از چیست؟
2نشانه های سوختن فن چیست؟
در صورتی که موتور فن از کار بیفتد دستگاه نیز خاموش می شود.
3چگونه متوجه کم نور شدن لامپ شویم؟
اشاره کردیم که نور لامپ با حرکت چرخ رنگ ارتباط دارد در نتیجه شاهد کم نور شدن و کمرنگ شدن تصویر خواهید بود.
3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

× کمک می خواهید؟