ویدئو پروژکتور Short throw در مقابل ویدئو پروژکتور Long throw

ویدئو پروژکتور تلویزیون دار
ویدئو پروژکتور تلویزیون دار
مارس 18, 2023
روشن نگه داشتن ویدئو پروژکتور
مدت زمان روشن نگه داشتن ویدئو پروژکتور
مارس 27, 2023
ویدئو پروژکتور تلویزیون دار
ویدئو پروژکتور تلویزیون دار
مارس 18, 2023
روشن نگه داشتن ویدئو پروژکتور
مدت زمان روشن نگه داشتن ویدئو پروژکتور
مارس 27, 2023

“Throw” یا “فاصله پرتاب” فاصله بین صفحه نمایش و پروژکتور است. هر مدل پروژکتور دارای یک نسبت پرتاب می باشد که به ما اجازه می دهد فاصله پرتاب مورد نیاز برای ایجاد تصویر را محاسبه کنیم. برای پروژکتورهایی که دارای زوم هستند، دو شماره وجود دارد، یکی وقتی که زوم شده است و یکی زوم نشده است. برای محاسبه این فاصله، فقط نسبت Throw را با عرض تصویر مورد نیاز خود ضرب می کنیم.

به عنوان مثال، نسبت پرتاب تبلیغ شده در پروژکتور EB-W42 اپسون “1.3 – 1.56: 1” است. اگر تصویری با عرض 2 متر مورد نیاز داریم، محاسبه به شرح زیر است:

 

متر 2.6 = متر 2 × 1.3

متر 3.12 = متر 2 × 1.56

پس اکنون می دانیم که برای تصویری با عرض 2 متر باید این پروژکتور را بین 2.6 و 3.12 متر به دور از صفحه نمایش قرار دهیم. بررسی فاصله پرتاب پروژکتور به خصوص در صورتی مهم است که نقطه نصب تعیین شده ای برای پروژکتور جدید خود داشته باشید.

در صورتی که فاصله خاصی در ذهن دارید و می خواهید عرض تصویر را بدانید، فقط باید فاصله را به نسبت Throw تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید این پروژکتور را 3 متر به دور از صفحه نمایش قرار دهید، محاسبه به شرح زیر است:

 

متر  2.3 = 1.3 / متر 3

متر  1.92 = 1.56 / متر 3

 

پس در فاصله 3 متر، می دانیم که می توانید عرض تصویر را بین 1.92 و 2.3 متر زوم کنید

پروژکتور شورت ترو

 

ویدئو پروژکتور شورت ترو (Short Throw Projector) چیست؟

بیشتر پروژکتورها، مانند Epson در مثال بالا، برای حجم تصویر متوسط، نیاز به قرار گیری در فاصله چند متری دارند. گاهی این فاصله بلند، امکان‌پذیر نیست و به پروژکتوری نیاز داریم که قادر به پخش تصویر بزرگتر از فاصله کوتاهتر باشد. ویدئو پروژکتور Short Throw، پروژکتوری با لنزی است که تصویر بزرگ را از فاصله کوتاهتری ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، با پروژکتور شورت ترو Optoma EH412ST، نسبت پخش آن 0.5:1 است، بنابراین برای یک تصویر با عرض 2 متر، باید پروژکتور را به فاصله دقیقی 1 متر قرار دهیم (0.5 × 2 متر = 1 متر).

لازم به ذکر است که این پروژکتور (مانند بیشتر پروژکتورهای شورت ترو)، فقط یک شاخص نسبت پخش دارد، زیرا زومی ندارد و باید در قرارگیری دقیق باشیم.

ویدئو پروژکتور الترا شورت ترو (Ultra Short Throw Projector یا UST) چیست؟

ویدئو پروژکتور Ultra Short Throw، پروژکتوری با فاصله نصب بسیار کوتاه است. به طور کلی، یک پروژکتور UST، یک واحد بزرگتر است که از یک آینه برای ایجاد تصویر از نزدیکترین فاصله استفاده می‌کند. این مدل‌ها عموماً روی دیوار نصب می‌شوند و به طور مستقیم روی همان دیوار تصویر را پخش می‌کنند. بسیاری از مدل‌های UST، فقط حدود 30 سانتیمتر از دیوار فاصله دارند تا تصویری با عرض 2 متر پخش کنند. با توجه به فاصله نزدیک این پروژکتورها به دیوار، معمولاً بر روی نگهدارنده دیواری نصب می‌شوند و به راحتی قابل نصب و استفاده در فضاهای کوچکتر مانند اتاق‌های کنفرانس، کلاس‌های درسی و فضاهای خانگی هستند.

ویدئو پروژکتور اولترا شورت ترو

 

در مقایسه با پروژکتورهای شورت ترو، پروژکتورهای الترا شورت ترو نسبت به دیوار، نزدیکی بیشتری دارند و برای پخش تصاویر با کیفیت بالا و در اندازه‌های بزرگتر، مناسب هستند. همچنین به دلیل فاصله کوتاه، نیازی به قرارگیری پروژکتور در فضای بزرگتر نیست و می‌توان آن را در فضاهای کوچکتر نصب کرد.

در کل، پروژکتورهای شورت ترو و الترا شورت ترو به عنوان جایگزینی برای پروژکتورهای سنتی استفاده می‌شوند و در بسیاری از موارد، مزایایی مانند افزایش کیفیت تصویر، کاهش نیاز به فضای بزرگ و طراحی جمع و جورتر را دارند.

آیا پروژکتورهایShort Throw نورانی تر هستند؟

تمامی برندهای معتبر پروژکتور از استاندارد لومن ANSI (انجمن ملی استانداردهای آمریکا) برای اندازه گیری شدت نور استفاده می کنند. این اندازه گیری توسط سازنده در صفحه نمایش پیش از انتشار انجام می شود. استفاده از یک پروژکتور شورت ترو به تنهایی نمی تواند به معنی نورانی تر بودن آن باشد. اگر نیاز به تصویری بسیار روشن دارید و قادر به قرار دادن پروژکتور در فاصله بیشتری هستید، ممکن است بتوانید یک پروژکتور لانگ ترو با نور بیشتری با قیمت مشابه پیدا کنید.

مزایای ویدئو پروژکتور Short Throw

ویدئو پروژکتور Short throw به ویژه برای استفاده در محیط کسب و کار و آموزشی مناسب هستند، زیرا فاصله کمتری برای ایستادن ارائه دهنده وجود دارد. همچنین به این معنی است که پروژکتور نیاز به قرار دادن در فاصله بسیاری بین بینندگان ندارد. استفاده از پروژکتور Short throw همچنین می تواند در صورت نیاز به نصب روی سقف در فاصله نزدیک از شیء های سقفی مانند پنکه، تهویه مطبوع یا لوازم روشنایی کمک کند. پروژکتورهای شورت ترو همچنین در منازل محبوب هستند؛ اگر اتاق کوچکی دارید اما هنوز می خواهید تصویر بزرگی داشته باشید، پروژکتور Short throw ممکن است برای شما مناسب باشد.

معایب ویدئو پروژکتور Short Throw

بیشتر پروژکتورهای Short Throw قابلیت زوم ندارند. بنابراین، هنگام نصب پروژکتور، باید دقت کنید که واحد را در فاصله مناسبی نصب کنید. چند سانتی متر تغییر در فاصله می‌تواند تصویر شما را تحت تأثیر قرار دهد.

یکنواختی فوکوس در پروژکتورهای Short Throw عموماً بهتر نیست. به عبارت دیگر، گوشه‌ی تصویر نمایش داده شده ممکن است به مرکزیت تصویر نهایی نرسد و نسبتاً کمی نامطلوب باشد. این امر معمولاً در حین تماشای فیلم مشاهده نمی‌شود، اما وقتی متنی را نمایش می‌دهید مشخص می‌شود.

پروژکتورهای Short Throw به یک سطح بسیار صاف برای پرتاب تصویر نیاز دارند. این در حالی است که پروژکتورهای Ultra Short Throw به صورت خاص نیاز به سطح بسیار صاف دارند. صفحاتی که می‌توانند پیچیده شوند یا حتی پیچانده شوند توصیه نمی‌شوند زیرا ممکن است تصویر موج‌دار شود. بهتر است از صفحات ثابت با کیفیت بالا یا تخته سفید پرتاب استفاده کنید.

به طور کلی، هزینه پروژکتورهای Short Throw کمی بیشتر از پروژکتورهای Long Throw است.

آیا باید ویدئو پروژکتور Short Throw یا ویدئو پروژکتور Long Throw را انتخاب کنم؟

اگر فاصله نصب پروژکتور برای شما مهم نیست، پیشنهاد ما استفاده از ویدئو پروژکتور long throw است. در بازار، پروژکتورهای Long Throw بیشتری وجود دارند و اغلب می‌توانید پولی را نیز صرفه‌جویی کنید.

اگر شما نمی‌توانید پروژکتور را به فاصله بیشتری نصب کنید پروژکتورهای Short Throw گزینه بسیار خوبی هستند، ، مثلاً به دلیل وجود یک فن سقفی، چراغ، یا تهویه مطبوع، پروژکتورهای Short Throw گزینه بسیار خوبی هستند. آن‌ها برای اتاق‌های کوچک عالی هستند و برای شبیه‌سازهای پرواز و گلف نیز به طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند.

در نهایت، باید به نیازهای خودتان توجه کنید و بین ویدئو پروژکتور Short Throw و ویدئو پروژکتور long throw تصمیم بگیرید. اگر دنبال یک پروژکتور با کیفیت و با ویژگی‌های بیشتر هستید، ممکن است ویدئو پروژکتور long throw برای شما مناسب باشد. اما اگر انعطاف‌پذیری در فاصله نصب برای شما مهم نیست و به دنبال پروژکتوری برای فضای کوچکتان هستید، پروژکتورهای Short Throw می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند.

چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − سه =

× کمک می خواهید؟