ویدئو پروژکتور استوک یا تلویزیون؟

ویدئو پروژکتور فضای باز
ویدئو پروژکتور فضای باز
ژوئن 28, 2020
ویدئو پروژکتور شیائومی
جولای 2, 2020

تفاوت ویدئو پروژکتور با تلویزیون

تلاش برای تصمیم گیری بین یک ویدئو پروژکتور استوک یا تلویزیون با صفحه بزرگ، دشوار است. برای بسیاری از افراد، هنگامی که زمان تماشای فیلم ها و نمایش های مورد علاقه شان پیش می آید، تلویزیون انتخاب پیش فرضشان است، در حالی که پروژکتورها برای سینماهای خانگی نگه استفاده می شوند(اگر اصلاً در نظر گرفته شوند).

و این اصلا خوب نیست! ویدئو پروژکتور های خوب هم مقرون به صرفه و هم در دسترس هستند، همچنین در رابطه با قیمت نسبت به تلویزیون ها پیش رو هستند. اما کدام یک برای اتاق نشیمن، سینمای خانگی یا اتاق رسانه بهتر است؟

ویدئو پروژکتور استوک یا تلویزیون؟

برای پاسخ به این سوال، در ادامه به توضیح ویژگی های هر یک (ویدئو پروژکتور استوک و تلویزیون) پرداخته و آن ها را با یکدیگر مقایسه کرده ایم تا بتوانید به راحتی تکنولوژی مورد نظرتان را انتخاب کنید.

ویدئو پروژکتور استوک یا تلویزیون

تلویزیون در مقابل پروژکتور ها: هزینه

برنده: پروژکتورها

حداقل در رابطه با صفحه نمایش، ویدئو پروژکتور ها برای دلار های شما بسیار مقرون به صرفه تر هستند.

شما می توانید یک پروژکتور HD مناسب و صفحه نمایش 100 اینچی با قیمت کمتر از 1000 دلار خریداری بفرمایید، در حالی که یک تلویزیون 80 اینچی حداقل 1500 دلار برای شما هزینه در بر خواهد داشت، در صورتی که بیش تر از این مجبور نباشید خرج کنید.

اگرچه اندازه صفحه نمایش نقطه شروع بسیاری از خریداران است، سایر ویژگی ها مانند فناوری OLED در تلویزیون ها و لیزر در پروژکتورهای HD به سرعت باعث افزایش هزینه ها می شوند.

مقایسه هزینه:

  • ویدئو پروژکتور: کمتر از 1000 دلار
  • تلویزیون: حداقل 1500 دلار

تلویزیون در مقابل پروژکتور ها: تعمیر و نگهداری

برنده: تلویزیون

در اکثر موارد، تلویزیون های مدرن، نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند- LED هایی که قدرت و برق آن ها را تامین می کنند دارای طول عمر بالایی هستند.

از طرف دیگر، در ویدئو پروژکتور استوک از لامپ هایی استفاده می شود که طول عمر محدود تری داشته و در نهایت بایستی تعویض شوند. همچنین باید نگران گرد و غباری که وارد پروژکتور می شود هم باشید.

برخی با شنیدن نام تعویض لامپ ویدئو پروژکتور و مدت محدود، بی درنگ تلویزیون را انتخاب می کنند، اما این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر به درستی از پروژکتور استفاده شود و به طور منظم به تمیز کردن و نظافت آن پرداخت، می توان طول عمرش را افزایش داد.

البته در صورت نگهداری مناسب از ویدئو پروژکتور، لامپ آن تا چند سال عمر می کند.

نحوه تعمیر و نگهداری پروژکتور و تلویزیون

تعمیر ویدئو پروژکتور

تلویزیون در مقابل ویدئو پروژکتور: رزولوشن

برنده: پروژکتورها

4K را این روز ها می توان در همه جا یافت، و هر دو تلویزیون های صفحه بزرگ و ویدئو پروژکتور ها می توانند به طرز شگفت آوری آن را هندل کنند.

با این حال، در رابطه با رزولوشن مواردی بیش از تنها یک مقدار مشخص وجود دارد. با داشتن 4K، فهمیدن تفاوت هایی که ایجاد می کند کار آسانی نیست مگر این که دیتا مورد نظرتان را در یک صفحه بزرگ مشاهده کنید.

به هم پیوستن پیکسل های بیشمار در صفحه ای به اندازه یک تلویزیون معمولی، این تفاوت ها (جزئیات تصویر) را کوچک و تشخیصشان را سخت می کند.

در اینجا است که پروژکتورهای HD واقعا می درخشند، از آن جایی که صفحه نمایش به اندازه کافی بزرگ است تا بتواند جزئیات فوق العاده ای از جزئیات موجود در 4K را نشان دهد.

نکته مثبتی که در رابطه با تلویزیون ها وجود دارد این است که سالانه رو به بزرگ تر شدن هستند و این عیب رو به کمرنگ تر شدن در آن ها است. اما به احتمال زیاد باز هم ترجیح شما ویدئو پروژکتوری با صفحه نمایشی عظیم خواهد بود.

بنابراین، اگر دارای محتوای 4K برای تماشا هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ویدئو پروژکتور های 4k جهت استفاده حداکثری از ویژگی هایی است که ارائه می دهد.

مقایسه رزولوشن در ویدئو پروژکتور با تلویزیون

رزولوشن ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور استوک یا تلویزیون: اندازه صفحه نمایش

برنده: پروژکتورها

این برد به سادگی به ویدئو پروژکتور ها می رسد، اما همانطور که پیش تر ذکر کردیم با بزرگ تر شدن تلویزیون ها این گپ نیز کم کم بسته می شود. هر چند تا زمانی که تلویزیون ها بخواهند به اندازه پرده نمایش های بزرگ پروژکتور ها برسند، زمان زیادی مانده است.

انتظار می رود که تلویزیون های مدرن حداکثر 80 اینچ باشند، گرچه هستند برخی انواع که سایزشان بیش از 100 اینچ است.

شاید انتظار داشته باشید که این رقم رو به افزایش برود، اما محدودیت هایی برای بزرگ شدن صفحه نمایش تلویزیون ها وجود دارند، زیرا که معمولا شخصی باید آن ها را به منزل شما بیاورد و نصبشان کند، همچنین این نکته را هم در نظر بگیرید که با افزایش سایز صفحه، قیمتشان هم رشد قابل توجهی خواهد داشت.

تلویزیون در مقابل پروژکتورها: روشنایی

برنده: تلویزیون

روشنایی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، از آن جایی که هر چه صفحه کم نور تر باشد، محیط باید تاریک تر باشد تا تصویری واضح و شفاف را نمایش دهد.

بیشتر پروژکتورها برای ایجاد یک تصویر واضح به یک اتاق کم نور احتیاج دارند ( مانند یک اتاق رسانه اختصاصی یا سینمای خانگی). ویدئو پروژکتور ها در مقابل نور و فضای باز نمی توانند روشنایی کافی ارائه دهند، نه تا زمانی که مقرون به صرفه باقی بمانند.

از طرف دیگر، تلویزیون ها به خصوص تلویزیون های مدرن تر LED، به راحتی روشنایی زیادی ارائه می دهند.

هرچند، روشن تر بودن همیشه بهتر و ملاک نیست. اگر در اتاقی تاریک مشغول تماشا هستید (مانند یک سینمای خانگی اختصاصی)، نور کمتر پروژکتور می تواند برای چشم ها بهتر باشد. اما برای استفاده عمومی، راحتی و کاربرد چند منظوره، تلویزیون برای بسیاری از افراد ارجحیت دارد.

کاربرد ویدئو پروژکتور در تماشای فیلم

روشنایی ویدئو پروژکتور

تلویزیون در مقابل پروژکتورها: کنتراست

برنده: تلویزیون

پروژکتورها می توانند نسبتهای کنتراست بسیار بالایی داشته باشند (برای مثال، Optoma UHD60 دارای نسبت کنتراست 1،000،000: 1 است). مسئله این است که کنتراست نیز تابعی از روشنایی است.

همانطور که در بالا گفته شد، اگر در اتاقی تاریک باشید، هم کنتراست و هم رزولوشن ویدئو پروژکتور را به خوبی مشاهده خواهید کرد و لذت خواهید برد. هر چند با خرید ویدئو پروژکتور استوک گران همچنان می توانید آن ها را برابر تلویزیون قرار دهید.

تلویزیون ها برای رقابت با محیط به اندازه کافی روشن هستند و اگر به دنبال مدل OLED هستید، به دلیل عملکرد فناوری صفحه نمایش، یک نسبت کنتراست نامتناهی را بدست می آورید.

اگر کنتراست از اهمیت زیادی برایتان برخوردار است و یا قصد تماشای دیتا در هر فضایی به جز فضایی تاریک را دارید، تلویزیون می تواند انتخاب شما باشد.

تلویزیون در مقابل پروژکتورها: فضا

برنده: پروژکتور

با داشتن تلویزیون، یا باید آن را به دیوار نصب کنید، یا به یک میز تلویزیون که اندازه نسبتا بزرگی دارد احتیاج دارید.

راه حل دوم نه تنها فضای با ارزش کف و زمین خانه را اشغال می کند، بلکه اغلب تلویزیون را به نقطه کانونی یک اتاق نشیمن تبدیل می کند. ویدئو پروژکتور کوچک تر است و آن را می توان در هر جایی قرار داد، از روی میز گرفته تا سقف.

در رابطه با پرده نمایش نیز در صورتی که انواع جمع شوند را خریداری بفرمایید می توانید از فدا کردن بخشی از دیوار منزلتان و خالی گذاشتن آن به جهت نمایش دیتا پروژکتور بر روی آن، جلوگیری به عمل آورد.

پرده نمایش ها دارای انواع مختلف و سایز های مختلفی هستند که به راحتی می توانید بهترین را برای خود برگزینید.

ویدئو پروژکتور به فضای کمی نیاز دارد

ویدئو پروژکتور استوک

تلویزیون در مقابل پروژکتورها: کیفیت صدا

برنده: تلویزیون

تقریبا تمامی تلویزیون ها مجهز به بلندگوهایی داخلی هستند و تقریبا تمامی پروژکتور ها نیز، هر چند عده کمی از آن ها خوب عمل می کنند. برای تجربه یک سینمای خانگی خوب، بایستی بر روی یک سیستم اسپیکر خارجی اختصاصی سرمایه گذاری کنید.

همانطور که گفته شد ویدئو پروژکتور استوک نیز دارای اسپیکر داخلی هست، اما دارای صدای کمی است و بهتر است از اسپیکر های جداگانه ای استفاده کرد.

دلایل انتخاب ویدئو پروژکتور

  • قابل حمل است.

یک تفاوت بزرگ بین یک تلویزیون و یک پروژکتور در این است که بیشتر پروژکتورها می توانند در کوله پشتی جای بگیرند. اگر اگر تمایلی ندارید به تنهایی در منزلتان فیلم تماشا کنید کافیست آن را برداشته و به منزل دوستانتان ببرید. و یا آن را به بیرون ببرید و برای یک شب مهمانی در حیاط خلوت، روی یک دیوار خالی و یا پرده نمایش، دیتا مورد نظر را به نمایش در آورید.

  • لازم نیست نگران بچه ها یا حیوانات اهلی باشید.

اگر در خانه تان کودکان شیطون و بازیگوش دارید و یا حیوان خانگی، یک پروژکتور ذهن شما را راحت می کند. از آنجا که این دستگاه کوچک، بادوام و خارج از مسیر رفت و آمد است، احتمال کمی وجود دارد که توسط افراد و یا حیوانات ضربه خورده و خراب شود.

سخن آخر

با تمامی این تفاسیر، بسیاری از افراد همچنان با تلویزیون ها راحت تر کنار می آیند و انتخاب اولشان است اما ویدئو پروژکتور ها نیز به سرعت پیش رفته و نظر بسیاری دیگر از افراد را به خود جلب کرده اند.

به شرایط خود و محیط منزلتان توجه کرده و بهترین راه حل را برای خود و خانواده تان برگزینید. در صورت تمایل نیز می توانید از متخصصین ما مشورت بگیرید.

چه امتیازی می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − سه =

× کمک می خواهید؟